Szybka kolej to nie temat nowy. Potrzeba stworzenia szybkiego łącznika komunikacyjnego pomiędzy największymi miastami kraju to problem, który wcześniej rozwiązywały kraje Europy Zachodniej, a dziś stanowi kluczowy temat do dyskusji w kontekście naszego kraju. Województwo śląskie stanowi newralgiczny element tego układu. Czy jednak inwestycja w województwie o tak wysokim zagęszczeniu linii kolejowych, wraz z nieużytkowanymi historycznymi szlakami transportowymi jest dobrym pomysłem?
Komunikacyjna układanka
Inwestycje kolejowe to niezbędny element zwiększania potencjału gospodarczego regionu. W szczególności województwo śląskie potrzebuje nowych rozwiązań. Powstanie stacji kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju, ale także przyspieszenie połączenia z Krakowem, Warszawą, ale również z Brnem i Wiedniem to rozwiązania niezbędne. Generując olbrzymie protesty społeczne, stały się również elementem „politycznym”, co stało się polem do dyskusji w zupełnie innej przestrzeni. Zastanówmy się jednak, czy taka inwestycja jest potrzebna na naszym regionie?
Zdaje się, że tak. Budowany od lat transport szybkiej kolei miejskiej to jeden z elementów komunikacyjnej układanki. Zintegrowany transportu publiczny, centra przesiadkowe, większa przepustowość na najważniejszych trasach i mnogość przystanków. Jeżeli podróżujemy w ramach regionu, możemy oprzeć się na kolei regionalnej i bez przeszkód dotrzemy do najważniejszych punktów, pozostawiając samochód na parkingu park&ride. Szybka kolej na skalę kraju stanowi jeszcze jeden element tej układanki, ponieważ dzięki szybkim, nowoczesnym połączeniom między największymi miastami kraju możemy zupełnie zrezygnować z transportu samochodowego. Dodatkowo wysiadając na jednej z głównych stacji regionu, przesiądziemy się w pociągi szybkiej kolei miejskiej i dzięki sprawnie obsługiwanemu transportowi kolejowemu możemy przemieszczać się również na dużych obszarach. Brzmi jak marzenie? Owszem, ale jest to rzeczywistość, która nas czeka, również w kwestii rozwiązań ekologicznych.
Jak CPK mogłaby połączyć infrastrukturę PKP i ofertę Kolei Śląskich?
Kwestia sprawnego przesiadania się w ramach transportu publicznego to jedna ważniejszych materii, coraz częściej opierających się o technologie sztucznej inteligencji. To nie tylko kwestia ekspresowego dojazdu do stacji kolejowej w Katowicach i wygodna przesiadka na szybką kolej miejską. Oferta regionalnego przewoźnika kolejowego w wyniku otwarcia stacji kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju zostałaby realnie powiększona o linię komunikacyjną do tej pory niemożliwą do zrealizowania. Poza tym, Koleje Śląskie aktualnie obsługują jedną z ważniejszych tras kolejowych w kraju, łączących Katowice i dworzec Kraków Główny. Możliwość przyspieszenia tego połączenia będzie odpowiedzią i alternatywą wobec autostrady, niezależnie od jej możliwej modernizacji.
Dodatkowo nie bez znaczenia jest przygraniczne położenie naszego województwa. Połączenia Kolei Śląskich łączą miasta przygraniczne, ale również miasta położone w Czechach. Stworzenie szybkiego łącznika pomiędzy siecią kolejową Czech i Polski tworzy możliwość łatwiejszego transportu do stacji Ostrawa, a co za tym idzie dalej — Pragi, Brna i Wiednia.
To właśnie w tym regionie powstawały pierwsze w Polsce linie kolejowe, budowane jeszcze na obszarze XIX-wiecznych, europejskich cesarstw. Dziś region ten dysponuje największymi zasobami oraz potencjałem, również komunikacyjnym. Warto zastanowić się, w jaki sposób wykorzystać ten potencjał, jednocześnie minimalizując ewentualne zmiany w krajobrazie oraz wyburzenia.