Szybka kolej miejska na Śląsku

Kolej miejska

Redakcja

17 grudnia, 2023

Czym jest kolej miejska? Jeżeli sądzicie, że to odmiana „metra” to macie w pewien sposób rację. Podstawową różnicą jest jednak sposób podróży, który odbywa się po dostępnych liniach kolejowych w ramach dużego zagęszczenia przystanków kolejowych oraz wysokiej częstotliwości ruchu pociągów. W tym wypadku nasze województwo to skarbnica możliwości w kwestii rozwoju kolei metropolitalnej.

Jak metro, ale nad ziemią!

Pomysł na szybką kolej miejską pochodzi przede wszystkim z berlińskiego systemu S-Bahn. Podwaliny pod ten system powstał już w XIX wieku, a późniejszy jego rozwój wraz z budową berlińskiego metra U-Bahn stworzył system kolei miejskiej podziemnej i naziemnej. W wypadku województwa śląskiego możliwości rozwoju kolei naziemnej jest o wiele większy. Poruszając się na dawnych przemysłowych szlakach komunikacyjnych, możemy obserwować odradzanie się linii łączących niemal każdy fragment Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Dziedzictwo przemysłowe to nie tylko kopalne, huty, osiedla robotnicze, kuchnia i tradycja ale również transport oraz olbrzymi potencjał!

Planowane na kolejne lata inwestycje, szczególnie w obrębie Metropolii realnie odpowiadają potrzeby tak bardzo zurbanizowanego regionu. Zwiększona przepustowość najbardziej obciążonej trasy Gliwice — Katowice, nowe przystanki na obszarze Katowic oraz nowe linie na starych szlakach, między innymi połączenie Bytom — Ruda Chebzie, czy również odrodzenie transportu kolejowego do Pyskowic. To jedynie kilka przykładów, a nie możemy zapomnieć o przygotowywanej do otwarcia linii kolejowej do Lotniska im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach!

Tylko transport kolejowy?

Nie! Szybka kolej miejska to odpowiedź na wysoką urbanizację, a co za tym idzie to także część większego systemu, którego wyraźnym symbolem są budowane w dużej liczbie centra przesiadkowe. W naszym kraju nie ma drugiego takiego województwa, w którym rozwój centrów przesiadkowych grałby tak ważną rolę.

Znajdziemy je nie tylko w tak dużych miastach, jak Gliwice, czy Katowice ale także w Lublińcu, Żorach czy w Cieszynie. Podstawą jest zintegrowany transport publiczny oparty na połączeniach autobusowych oraz tramwajowych. W tym zestawieniu szybka kolej miejska stanowi podstawę, w szczególności na skutek braku systemu kolei podziemnej w regionie. Dodatkowo jego częścią składową są parkingi park&ride, gdzie zostawicie samochód, unikając parkowania w centrum będącego uciążliwością nie tylko dla parkującego, ale także dla mieszkańców.

To nie tylko pobożne życzenia, ale realne inwestycje, jedną z nich jest budowa centrum przesiadkowego w Zabrzu, które potrzebowało takiej zmiany. Samo miasto leży na jednej z najbardziej popularnych tras kolejowych w kraju, łączącej Katowice z Gliwicami. Budowa centrum przesiadkowego oraz zwiększenie przepustowości tej linii sprawi, że pasażerski hub transportowy, jakim jest dworzec kolejowy w Zabrzu, zyska na znaczeniu oraz zwiększy komfort podróżujących.

Zabrze jest jedynie przykładem, choć przedstawia problem, możliwości i potencjał Metropolii Górnośląsko-Zgłębiowskiej. W oparciu o dostępne szlaki komunikacyjne, będące dziedzictwem historii regionu, województwo śląskie tworzy najgęstszą i najbardziej nowoczesną sieć szybkiej kolei miejskiej w kraju. Wraz z systemem zintegrowanego transportu publicznego województwo śląskie będzie mogło pochwalić się najsprawniejszą komunikacją umożliwiającą pozostawienie samochodu na parkingu lub w garażu.

powiązane artykuły:

Praca w kolejach slaskich
Lifestyle 14 grudnia, 2023

Wielu z nas marzyło w dzieciństwie, by zostać kolejarzem. Ten piękny mundur i podróże poc

Koleje slaskie do zakopanego
Turystyka 14 grudnia, 2023

W okresie świąteczno-noworocznym i ferii zimowych po raz kolejny dojedziemy do Zakopanego

Koleje slaskie rozklad
Lokalne 11 grudnia, 2023

W niedzielę wszedł w życie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich. Każdego dnia na tory wojewó

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

8 o

katowice

Cóż... Bywało lepiej.

PM10: 36.7µg/m3 PM2.5: 29.1µg/m3