Kolej wodorowa w województwie śląskim? Dlaczego nie!

Kolej wodorowa

Redakcja

20 listopada 2023

Brzmi jak film science fiction? Pociągi zasilane na paliwo wodorowe, z jednej strony bezemisyjne a z drugiej strony niezwykle nowoczesne to nie historia z kart powieści Stanisława Lema, ale rzeczywistość, która puka do naszych drzwi. Z końcem stycznia 2022 roku z inicjatywy Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. została powołana Śląsko–Małopolska Dolina Wodorowa. Ma ona na celu propagowanie, ale także wdrażanie rozwiązań, które prowadzą do upowszechniania paliwa przyszłości, te z całą stanowczością zastąpi aktualnie spalane pochodne ropy naftowej i gazu ziemnego. Dodatkowo to druga w kolejności, ale największa pod względem wielkości i potencjału dolina wodorowa w kraju.

Dolina wodorowa to nie wyjęty z kapelusza pomysł innowatorów, ale możliwość rozwoju i odpowiedzi na potrzeby regionu, bo Śląsko-Małopolska Dolina Wodorowa zajmie się w szczególności wykorzystaniem wodoru w przemyśle energetycznym oraz motoryzacji. A właśnie energia jest jednym z tych elementów, który w szczególności niezbędny jest w transporcie kolejowym.

Przyszłość jest dziś!

Śląsko-Małopolska Dolina Wodorowa to nie wszystko. Już w 2021 roku ORLEN oraz bydgoska PESA podpisały list intencyjny w kwestii rozwoju technologii wodorowej w transporcie. Efektem prac polskiej firmy jest między innymi prototyp wodorowej lokomotywy manewrowej, której pierwsze egzemplarze testuje naftowy gigant z Płocka. W ramach prób eksploatacyjnych pierwszy przejazd lokomotywy odbył się na trasie Gdynia – Hel. Lokomotywa ta zdobyła pierwsze miejsce na tegorocznych Międzynarodowych Targach Kolejowych Trako. To nie wszystko, ponieważ Orlen zapewni infrastrukturę tankowania i paliwo wodorowe dla produkowanych przez bydgoską Pesę lokomotyw manewrowych, ale także pociągów pasażerskich.

Co to oznacza dla naszego regionu?

Kolej wodorowa to następny krok w kierunku ograniczania niskiej emisji oraz odejścia od paliw kopalnych. Nie tylko Polska podejmuje kroki w tym kierunku. Również nasz południowy sąsiad zza Olzy wdraża rozwiązania, prowadzące w przyszłości do rozwoju wodorowego transportu kolejowego.

W obszarze o tak gęstej sieci linii kolejowych możliwość niemal zupełnie bezemisyjnego podróżowania szybką koleją miejską poprawia jakość życia mieszkańców. Sam powrót do transportu kolejowego to przyszłość, ale nowoczesne rozwiązania prowadzące do zupełnego odejścia od zasilania paliwami kopalnymi będzie „game changerem”.

Jednym z priorytetów doliny wodorowej znajdującej się w województwie śląskim jest praca nad przemysłem energetycznym. Jak wiemy, elektryczne zespoły trakcyjne potrzebują napięcia sieciowego, którego pochodzenie z odnawialnych źródeł energii będzie stanowić redukcję i tak już niskich wskaźników emisji. Obserwujemy niemal odrodzenie się transportu kolejowego, który tym razem wspiera rozwiązania ekologiczne i już teraz dystansuje w tej kategorii między innymi transport samochodowy, niezależnie od liczby samochodów elektrycznych, czy hybrydowych.

Przyglądając się zachodzącym zmianom, możemy być pewni, że do 2030 roku zobaczymy na naszych torach pierwsze pasażerskie pociągi wodorowe.

powiązane artykuły:

130317
Lokalne 19 listopada 2023

Od 10 grudnia rusza regularne połączenie kolejowe do Pyrzowic. Trasę zrealizują Koleje Śląskie. <

Przewóz psa koleje slaskie
Lifestyle 24 października 2023

Wielu właścicieli psów, kotów czy innych zwierząt domowych nie lubi rozstawać się ze swoimi pupil

Kontrole hamolców w pociągach
Lokalne 16 listopada 2023

W każdym pojeździe eksploatowanym przez Koleje Śląskie, minimum co 24 godziny wykonywana jest szc

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

12 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 7.4µg/m3 PM2.5: 6.4µg/m3