Wycieczka do Chlebowej Chaty i dalej (Brenna)

Chlebowachatawycieczka69 prev

Redakcja

16 kwietnia 2020

Trasa łatwa, z kilkoma trudniejszymi fragmentami – podjazdy na czantorię Baranową, Góry Tuł i Wygóra, oraz trudnym zjazdem do Dzięgielowa. Szczególnie ładne odcinki trasy to trawers Żarnowca i odcinek Podlesie – Tuł.

Przebieg trasy

Brenna – Brenna Skrzyżowanie – Ustroń – Ustroń Czantoria Baranowa – Podlesie – Góra Tuł – Dzięgielów – Goleszów – Kozakowice Górne – Ustroń – Brenna Skrzyżowanie - Brenna

Długość trasy: 47,7 km

Czas jazdy: około 3 godziny 45 minut

Suma podjazdów: 999 m

Najwyższy punkt trasy: 607 m.n.p.m

Najniższy punkt trasy: 341 m.n.p.m.

Opis trasy

Startujemy z placu przed budynkiem urzędu gminy, w którym mieści się punkt informacji turystycznej. Przechodzimy przez drogę i znajdujemy się w Parku Turystyki, gdzie możemy pograć w piłkę na boiskach wielofunkcyjnych czy wypożyczyć kije do minigolfa. Na rozgrzewkę skorzystajmy z siłowni na wolnym powietrzu. Dzieciom polecamy plac zabaw. Wałem nadrzecznym najpierw szutrową drogą docieramy do Parku linowego „Orla Perć”, który poleca trasy o różnym stopniu trudności, a później asfaltem kierujemy się w stronę górek wielkich jadąc przez kilka kilometrów czarnym szlakiem rowerowym. W odległości około 100 m od stacji paliw w Brennej znajduje się obserwatorium nietoperzy. Tutaj każdy może z bliska przyjrzeć się życiu tych niezwykłych latających ssaków. Poddasze budynku szkoły zamieszkują dwa gatunki nietoperzy: podkowiec mały oraz nocek duży. Skręcamy
w lewo na most i za moment skręcamy w prawo na główną drogę Skoczów-Brenna.
Ulicami Górecką i Breńską po ok. 700 metrach docieramy do Chlebowej Chaty, gdzie możemy wziąć udział w warsztatach wypieku chleba, wyrobu masła i dowiedzieć się co nieco o życiu pszczół. Po zwiedzeniu Chlebowej Chaty zjeżdżamy w prawo w ulicę Breńską, a po 150 metrach skręcamy w lewo w ulicę Halną, którą jedziemy do skrzyżowania z ulicą Lipowską. Skręcamy w lewo i ulicą Lipowską dojeżdżamy do wylotu ulicy Żarnowiec. Za mostem skręcamy ostro w prawo. Asfaltem rozpoczynamy podjazd w kierunku masywu Żarnowca. Obok leśnej kapliczki skręcamy w prawo i rozpoczynamy jazdę piękną leśną drogą pnącą się zboczami Żarnowca i Lipowskiego Gronia.  Po drodze wspinamy się na najwyższy punkt trawersu Lipowskiego Gronia. Ostry zjazd szutrową leśną drogą doprowadza nas do wylotu ulicy Źródlanej. Dalej przez centrum Ustronia, ulicą Partyzantów rozpoczynamy podjazd na Czantorię Baranową. Żółtym szlakiem rowerowym trawersującym zbocza Małej Czantorii szeroką leśną drogą, a w końcowym odcinku błotnistą leśną ścieżką dojeżdżamy do osiedla Podlesie. Osiedle Podlesie jest również doskonale skomunikowane z trasami rowerowymi biegnącymi po stronie czeskiej. Zjeżdżamy do miejsca gdzie rozpoczyna się czarny szlak turystyczny na Górę Tuł. Rozpoczynamy ścieżką trudny podjazd, który sprawi szczególnie dużo kłopotów po opadach deszczu. Po osiągnięciu najwyższego punktu czeka nas trudny zjazd czarnym szlakiem turystycznym do doliny mijając po drodze kopalnię surowców skalnych. W Dzięgielowie przecinamy obok renesansowego dworu drogę
Ustroń – Cieszyn i kontynuujemy jazdę czarnym szlakiem turystycznym wspinając się na zbocza Wygóry. Zjeżdżamy do centrum Goleszowa skąd trasą gw Kraków-Morawy-Wiedeń jedziemy ulicami
1 Maja i Wolności. Po przejechaniu torów kolejowych skręcamy w prawo w ulicę Przemysłową. Ulicami Przemysłową, Cienciały i Kozakowicką przejeżdżamy do Ustronia mijając po drodze Etno Chatę Topolej. Przecinamy ulicę Katowicką i ulicami Dominikańską i Skoczowską dojeżdżamy do dawnych zakładów kuźniczych, skręcamy w ulicę Kuźniczą i jedziemy ulicami Źródlaną i leśną do Ustronia Lipowca. Kontynuujemy jazdę ulicą Lipowską do Brennej Skrzyżowanie. Przejeżdżamy przez most i kierujemy się do Brennej dobrze znaną nam już sprzed kilku godzin trasą.

Zalecane opony

Średnio-szerokie, ze średnim bieżnikiem

Odcinki „z buta”

Pierwszy odcinek podjazdu na Górę Tuł (przy błotnistych warunkach); fragment podjazdu na górę Wygóra za Dzięgielowem

Uwaga na

- ruch samochodowy na drogach publicznych
- zwiększony ruch pieszych w rejonie bulwarów nadrzecznych