PKP PLK chce przebudować linię Sławków – Dąbrowa Górnicza Wschodnia

DSC 4898

Redakcja

7 października 2020

Zrównoważony transport nie istniałby bez kolei, i bez dobrej współpracy miasta z PKP PLK. To właśnie ta spółka jest jednym z filarów przebudowy centrum Dąbrowy Górniczej. Ale to nie jedyna inwestycja PKP PLK na terenie miasta.

Przebudowę odcinka linii kolejowej nr 62 między Sławkowem i Dąbrową Górniczą Wschodnią chce zrealizować spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w ciągu nieco ponad 2 lat.

Obecnie tym odcinkiem przejeżdża średnio w ciągu doby po siedem regionalnych pociągów pasażerskich i po dziesięć towarowych w obie strony. Przebudowa infrastruktury na liczącym niespełna 4 km odcinku Sławków – Dąbrowa Górnicza Wschodnia będzie kolejną z szeregu inwestycji na połączeniu wiodącym od Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego w kierunku Kielc.

PLK zamówiły już opracowanie dokumentacji projektowej wykonawczej i powykonawczej pod kątem przebudowy obu torów tego szlaku, przebudowy sieci trakcyjnej ponad nimi oraz przebudowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym, związanej z wymianą torów i sieci. Na koniec wykonawca ma przeprowadzić proces certyfikacji nowej infrastruktury.

Będzie to część finansowanych z budżetu państwa prac dotyczących linii nr 62 i 660 relacji Tunel – Bukowno – Sosnowiec. Wiedzie nim najkrótsze kolejowe połącznie Katowic z Kielcami. Historycznie to większa część końcowego odcinka tzw. Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej (Dęblin – Radom - Kielce - Dąbrowa Górnicza). W latach 2016–2018 na liniach 62 i 660 na terenie woj. śląskiego wykonano warte łącznie 49 mln zł netto prace na odcinku Sosnowiec Główny – Dabrowa Górnicza Strzemieszyce. Obecnie prowadzone są w tym rejonie warte ok. 40 mln zł netto roboty na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia.

W lutym br. PLK informowały o półmetku planowanej do IV kw. br., wartej prawie 35 mln zł netto przebudowy stacji Sławków. Rewitalizowany jest tam m.in. wjazd ze stacji na bocznicę LHS (Linia Hutnicza Szerokotorowa). Na terenie Sławkowa, na końcu linii LHS, znajduje się Euroterminal, na który w tym roku dotarły pierwsze towarowe pociągi kontenerowe z Chin.

W ramach dotychczasowej modernizacji linii nr 62 i nr 660 Tunel – Sosnowiec prace na terenie woj. śląskiego wykonano na dwóch odcinkach: Sosnowiec Główny – Sosnowiec Dańdówka oraz Sosnowiec Dańdówka – Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce. Ich zakres obejmował wymianę 17 km torów, przebudowę sieci trakcyjnej, przejazdów kolejowo – drogowych, a także wymianę rozjazdów, konserwację obiektów inżynieryjnych i przebudowę urządzeń sterowania ruchem.

To nie jedyne remonty we wschodniej części obszaru określanego przez PLK jako Górnośląski Okręg Przemysłowy. Przebudowywana jest m.in. ważna dla ruchu towarowego linia nr 171, łącząca tzw. posterunek Katowice Panewnik (w rejonie katowickiej dzielnicy Brynów) ze stacją kolejową Dąbrowa Górnicza Towarowa.

W obrębie linii nr 171 wykonano już m.in. prace na terenie stacji Dąbrowa Górnicza Towarowa. W 2017 r. zakończono przebudowę odcinków Dąbrowa Górnicza Towarowa – Dąbrowa Górnicza Wschodnia i Dąbrowa Górnicza Towarowa – Kozioł. W 2018 r. rewitalizowano odcinek Kozioł – Dąbrowa Górnicza Wschodnia – Dorota – Juliusz. W ub. roku PLK zamówiły przebudowę stacji Sosnowiec Dańdówka, którą przecinają zarówno linia nr 62, jak i linia nr 171.

powiązane artykuły:

Csm Widok na stacje Ostroda Perony i tory fot Damian Strzemkowski 9b1c7cbb39
Wiadomości 11 lutego 2022

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły cztery przetargi na szacunkową kwotę 4,6 mld zł. Jeden z ni

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

3 o

katowice

Cóż... Bywało lepiej.

PM10: 27.1µg/m3 PM2.5: 21.1µg/m3