W Zabrzu działa pierwszy w Polsce tramwajowy magazyn energii

tramwajowy magazyn energii

Redakcja

2 grudnia, 2022

Tramwaje Śląskie otwarły dzisiaj pierwszy w Polsce tramwajowy magazyn energii. Stanął na pętli w Zabrzu Biskupicach.

Linia tramwajowa biegnąca z centrum Zabrza przez dzielnicę Biskupice do Bytomia została w ostatnich latach gruntownie zmodernizowana, z wykorzystaniem unijnych środków. Docelowo, po zakończeniu modernizacji infrastruktury torowej w innych częściach Zabrza, spółka Tramwaje Śląskie S.A. planuje wprowadzenie do obsługi nowoczesnego niskopodłogowego taboru, który wymaga utrzymania odpowiedniego napięcia w sieci trakcyjnej.

Tymczasem odległość między podstacjami trakcyjnymi na tym ciągu tramwajowym jest na tyle duża, że już dziś, choć kursują tu starsze wagony, zdarza się, że spadki napięcia utrudniają ruch. Przy nowoczesnych wagonach taka sytuacja spowodowałaby unieruchomienie tramwajów. Dlatego zdecydowaliśmy się zainwestować w nowoczesne rozwiązanie, dające nam podwójny efekt – mówi Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Pierwszym zadaniem zasobnika energii elektrycznej jest magazynowanie energii, również tej, którą w wyniku rekuperacji oddają do sieci kursujące tramwaje; drugim zaś wspomaganie podstacji trakcyjnej poprzez oddawanie zgromadzonej w nim energii do sieci i tym samym ograniczenie spadków napięcia w sieci trakcyjnej w momentach, gdy pobór prądu przez jadący tramwaj jest zbyt duży dla sieci zasilającej.

W ten sposób zwiększamy efektywność energetyczną naszej infrastruktury, gdyż eliminujemy straty energii z rekuperacji, która dotąd często nie mogła być wykorzystana, a jednocześnie zapewniamy płynność ruchu tramwajowego, minimalizując zagrożenie powodowane przez zbyt niskie napięcie w sieci – wyjaśnia prezes Bolesław Knapik. 

Co istotne, w razie braku zasilania podstacji z zakładu energetycznego magazyn energii pozwala samodzielnie, jedynie z baterii, zasilić odcinek sieci pomiędzy Bytomiem a Biskupicami (tzw. praca „na wyspę”).

 Magazyn jest mobilny i w razie potrzeby można go przetransportować w dowolne miejsce sieci, gdzie wystąpią niedobory zasilania. Ciekawostką jest fakt, iż zasobnik nadaje się także do ładowania elektrycznych aut osobowych czy też autobusów – wystarczy wyposażyć go w odpowiednią ładowarkę.

Żywotność urządzenia określona została na okres minimum 25 lat. Wykonawca zapewnia na cały ten czas dostępność części zamiennych i jednocześnie gwarantuje minimum 10-letni okres żywotności baterii, przy czym w tym okresie ich efektywność nie może być niższa niż 80% wartości znamionowej.

Nasza Spółka wykonała kolejny krok w nowoczesność, przecierając przy tym ścieżkę, z której pewnie będą chciały skorzystać inne przedsiębiorstwa tramwajowe. Nowoczesne technologie dają nam możliwość poprawy kolejnych elementów tramwajowej infrastruktury i cieszymy się, że potrafimy z tego w pełni korzystać – kończy prezes tramwajowej Spółki Bolesław Knapik.
tramwajowy magazyn energii

powiązane artykuły:

fot. UM Bytom
Wiadomości 30 listopada, 2022

W Bytomiu trwa przebudową torowiska tramwajowego w ul. Sądowej, na skrzyżowaniu ul. Sądowej i Pow

Tramwaj 02
Wiadomości 2 października, 2022

Często słyszymy o kolizjach lub wypadkach z udziałem samochodu osobowego i tramwaju. Dlaczego do nic

IMG 0664a
Wiadomości 2 sierpnia, 2022

Od teraz na Mapach Google można znaleźć informacje o tym, gdzie znajduje się wybrany przez nas autob

Tramwaj PIESZY
Wiadomości 3 października, 2022

Niestety co jakiś czas słyszymy o wypadkach z udziałem pieszych na torach tramwajowych. Dlaczego do

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

1 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 16.5µg/m3 PM2.5: 15.0µg/m3