
15 lutego rozpoczęło się włączanie poszczególnych elementów systemu i urządzeń, z których korzystają pasażerowie: portalu, aplikacji Mobilny ŚKUP, tablic SDIP, biletomatów oraz kasowników w pojazdach. Cały proces przebiega stopniowo.
W środę 8 lutego o poranku doszło do awarii systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych. W pojazdach nie działają kasowniki, automaty biletowe, Portal ŚKUP, System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i aplikacja Mobilny ŚKUP.
- Doszło do rozległej awarii systemu ŚKUP. Obecnie priorytetem jest dla nas rozwiązanie problemu, a więc przywrócenie działania systemu. Może to zająć kilka dni - informowało tydzień temu ZTM.
W czwartek pojawiła się informacja dotycząca cyberataku na system ŚKUP.
- W nocy z 7 na 8 lutego nastąpiła awaria systemu centralnego ŚKUP. Jej przyczyną była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich. O cyberataku powiadomione zostały odpowiednie służby - informuje ZTM. Jednocześnie podmiot działający w ramach GZM-u uspokaja pasażerów. - Nic nie wskazuje na to, aby dane pasażerów zostały w jakikolwiek sposób naruszone lub zagrożone. System, który uległ atakowi, nie przechowuje tego typu zasobów informacji. Bezpieczne są również pieniądze zgromadzone w elektronicznej portmonetce kart ŚKUP – po przywróceniu systemu, będą dostępne dla pasażerów - dodaje ZTM.
Zarządca komunikacji publicznej w regionie porozumiał się z operatorem aplikacji mPay w sprawie sprzedaży biletów długookresowych przez aplikację. Dostępne będą od dzisiaj, tj. 15 lutego. - Pasażerowie ZTM będą mogli przy użyciu telefonów komórkowych kupować wszystkie bilety długookresowe – są to bilety tygodniowe („Sieć 7”), miesięczne („Miasto 30”, „2 Miasta 30”, „Sieć 30” i „Sieć 30 Okaziciel”), kwartalne („Miasto 90”, „2 Miasta 90”, „Sieć 90”) oraz półroczne („Sieć 180”). W aplikacji, w puli nowo dostępnych biletów, znajdą się zarówno wersje normalne, jak i ulgowe. Aplikacja mPay jest bezpłatna i można ją pobrać z App Store, Google Play i AppGallery - opisuje ZTM.
16 lutego ZTM poinformował o stopniowym włączaniu systemu ŚKUP. - Pasażerowie mogą obserwować włączanie się poszczególnych urządzeń. Będą one uruchamiane stopniowo. Wcześniej odtworzona została bezpieczna infrastruktura i przywrócone zostały bazy danych. Przywrócenie działania systemu to proces, który powoli dobiega końca. Kiedy cały system będzie w pełni sprawny, poinformujemy o tym osobnym komunikatem - objaśnia ZTM.
Zwrot kosztów
W piątek 10 lutego Zarząd Transportu Metropolitarnego poinformował o możliwym zwrocie kosztów.
- Pasażerowie, którzy posiadają na swojej karcie ŚKUP bilety wieloprzejazdowe, mogą w czasie awarii systemu ŚKUP korzystać z komunikacji miejskiej na podstawie biletów jednorazowych. Podróżni, którzy zdecydują się na takie rozwiązanie, będą mogli ubiegać się o zwrot różnicy w poniesionych kosztach (różnica w cenie między biletem jednorazowym a wieloprzejazdowym). Powyższe dotyczy zarówno biletów papierowych, jak i biletów elektronicznych kupowanych w zewnętrznych aplikacjach mobilnych - informuje ZTM.
Właściciele biletów wieloprzejazdowych po awarii powinni zwrócić się z kartą ŚKUP do Punktów Obsługi Pasażera oraz:
- w przypadku wykorzystywania biletów papierowych przekazać zachowane bilety papierowe,
- w przypadku wykorzystywania biletów elektronicznych przekazać wydrukowane potwierdzenia wykonanych płatności, np. z historii transakcji.
Ważność biletów wieloprzejazdowych zostanie również wydłużona.
Gdzie kupić bilety?
Bilety jednorazowe można kupować w wersji elektronicznej w zewnętrznych aplikacjach mobilnych (SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl, JakDojade). W wersjach papierowych dostępne są w: kioskach oznaczonych logo ŚKUP, Punktach Obsługi Pasażera oraz u kierowców.
Bilety w wersji papierowej można kupować także w 12 automatach solarnych (oznaczonych na stronie www gwiazdką– *).
Jak skasować bilet?
Bilety papierowe można kasować:
- w tradycyjnych kasownikach w autobusach.
- w tramwajach awaryjnie zamontowane zostaną kasowniki starego typu, oznaczające skasowanie biletu poprzez przedziurkowanie go. Po jego użyciu konieczne jest dodatkowo oznaczenie przez pasażera długopisem daty i godziny kasowania.
Jeśli w pojeździe nie ma żadnego z tego typu kasowników, pasażer powinien na odwrocie biletu zapisać datę i godzinę rozpoczęcia podróży, co będzie równoznaczne ze skasowaniem biletu.
fot. ZTM