Sztuczna inteligencja w przemyśle kolejowym

Kolej autonomiczna

Redakcja

4 grudnia, 2023

Jeszcze trzydzieści lat temu nasze linie kolejowy zdominowane były przez tabor pamiętający niejednokrotnie lata 60., a nawet 50. Dziś rozmawiamy o kolei wodorowej, ekologii transportu szynowego oraz, a może przede wszystkim o sztucznej inteligencji. To nie tylko kwestia mody i eksplozji zainteresowania, której świadkami jesteśmy od początku 2023 roku. Działania w kierunku automatyzacji oraz zwiększenia bezpieczeństwa w transporcie kolejowym dzięki sztucznej inteligencji to również lata wcześniejsze. Nic nie dzieje się bez przyczyny.

Kolej autonomiczna

Kto z Was choć raz nie widział filmu, w którym samochody jeżdżą (lub latają) bez potrzeby angażowania kierowcy? Autonomiczny transport drogowy to temat często pojawiający się w sztuce filmowe i w mediach. To jednak jedynie jedna gałąź tego kierunku innowacji, a moglibyśmy rzec, że nie najważniejsza.

Transport kolejowy posiada o wiele większe spektrum możliwości w kwestii automatyzacji. Niemal bezkolizyjny ruch pociągów, wyznaczone trasy ze zdecydowanie mniejszym ryzykiem kolizji, aż w końcu transport bezsprzecznie szybszy niż podróż samochodowa. To nie kwestia ostatniego roku, ale już niemal dekady! Pierwsze decyzje w kwestii cyfryzacji transportu kolejowego w Europie podejmowane były już w 2014 roku. W następnych latach coraz częściej pojawiały się wprowadzane do ruchu pojazdy niepotrzebujące pracy maszynisty, w szczególności kolej podziemna m.in. w Barcelonie, Paryżu oraz w Tokio. Kolej miejska okazała się świetnym polem testowym, które spowodowało wprowadzenie do ruchu pierwszym pociągów autonomicznych na standardowych liniach kolejowych.

W 2021 roku linie kolejowe okolic Hamburga wzbogaciły się w pierwsze składy elektrycznych zespołów trakcyjnych o autonomicznym systemie kierowania. Jak się okazuje, krok ten był jedynie początkiem, a już rok później autonomiczne pociągi dalekobieżne rozpoczęły pracę w kolejach… chińskich.

Jak to działa?

Współczesne pociągi mogą wykorzystywać systemy ATP (system automatycznego zabezpieczenia pociągów) oraz ATO (automatyczne prowadzenie pociągów). Obie nazwy nie są aż tak skomplikowane, na jakie brzmią. Oba systemy usprawniają ruch pociągów na liniach kolejowych, ale także dbają o bezpieczeństwo. System ATP w określonych punktach na trasie kontroluje zgodność prowadzenia pociągu ze wskazaniami sygnalizatorów. Jeżeli do tego systemu dodamy również wspomniane ATO, nasz pociąg będzie pokonywał trasę autonomicznie zgodnie z sygnalizacją, ale także m.in. hamuje pociąg na peronach, czy dba o jazdę zgodną z rozkładem.

Zaangażowanie sztucznej inteligencji w obu tych systemach zwiększa bezpieczeństwo jazdy, ale także eliminuje ewentualny błąd ludzki. W końcu system komputerowy nie jest zmęczony, rozkojarzony, nie podlega żadnym procesom fizjologicznym. To jednak nie wszystko, użycie automatyzacji zmniejsza emisję dwutlenku węgla oraz zużycia energii elektrycznej od 10 do 30%! To nie tylko kwestia ekologii, ale również realna odpowiedź na potrzeby innowacji w dziedzinie poprawy jakości życia, w szczególności w regionach poindustrialnych jak obszar Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej.

Nie tylko w kabinie maszynisty

Użycie sztucznej inteligencji w transporcie kolejowym nie ogranicza się jedynie do bezpieczeństwa i ruchu pociągów na liniach kolejowych. To również bezpieczeństwo wewnątrz pociągów oraz na peronach. Systemy monitorujące ruch na stacjach mogą rejestrować, ale dzięki sztucznej inteligencji również interpretować wydarzenia na peronie, dzięki którym system informowany jest o nietypowych sytuacjach i może na nie reagować, np. ratując życie osobom stojącym za blisko krawędzi peronu. To nie koniec, ponieważ użycie sztucznej inteligencji w planowaniu ruchu pozwala na optymalizację rozkładu jazdy, a nawet pomaga nam zakupić bilety dzięki coraz bardziej inteligentnym chat botom.

Historia kolejnictwa rozpoczęła się od ciężkiego transportu przemysłowego, a dziś to przyszłość, nowoczesność i świetna alternatywa wobec zmian klimatu.

powiązane artykuły:

Umowakolejeslaskie
Lokalne 25 listopada, 2023

Wszystko już zaklepane! Od 10 grudnia pociągi Kolei Śląskich pojadą do Pyrzowic. Na razie z Tarno

Kolej wodorowa
Biznes i gospodarka 20 listopada, 2023

Brzmi jak film science fiction? Pociągi zasilane na paliwo wodorowe, z jednej strony bezemisyjne

koleje slaskie
Lifestyle 22 listopada, 2023

Przed okresem świątecznym, kiedy to częściej podróżujemy w towarzystwie rodziny, warto pr

Kontrole hamolców w pociągach
Lokalne 16 listopada, 2023

W każdym pojeździe eksploatowanym przez Koleje Śląskie, minimum co 24 godziny wykonywana jest szc

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

9 o

katowice

Cóż... Bywało lepiej.

PM10: 26.2µg/m3 PM2.5: 21.5µg/m3