
System ŚKUP znów działa! 12 dni temu doszło do jego awarii po najprawdopdoobniej cyberataku.
W środę 8 lutego o poranku doszło do awarii systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych. W pojazdach nie działają kasowniki, automaty biletowe, Portal ŚKUP, System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i aplikacja Mobilny ŚKUP.
- Doszło do rozległej awarii systemu ŚKUP. Obecnie priorytetem jest dla nas rozwiązanie problemu, a więc przywrócenie działania systemu. Może to zająć kilka dni - informowało tydzień temu ZTM.
W czwartek pojawiła się informacja dotycząca cyberataku na system ŚKUP.
- W nocy z 7 na 8 lutego nastąpiła awaria systemu centralnego ŚKUP. Jej przyczyną była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich. O cyberataku powiadomione zostały odpowiednie służby - informował ZTM.
W poniedziałek, 20 lutego Zarząd Transportu Metropolitarnego przekazał informację o przywróceniu systemu ŚKUP. - Wraz z przywróceniem funkcjonalności systemu ŚKUP przestały obowiązywać tymczasowe rozwiązania, które na czas awarii wprowadził ZTM - dodaje zarządca transportu w GZM.
Bilety papierowe można było kasować:
- w tradycyjnych kasownikach w autobusach.
- w tramwajach awaryjnie zamontowane zostaną kasowniki starego typu, oznaczające skasowanie biletu poprzez przedziurkowanie go. Po jego użyciu konieczne jest dodatkowo oznaczenie przez pasażera długopisem daty i godziny kasowania.
Wraz z pełnym przywróceniem systemu ŚKUP, wycofane zostały tymczasowe rozwiązania kasowania biletów.
ZTM przypomina, że pasażerowie, którzy w czasie awarii systemu ŚKUP mieli na swojej karcie bilety wieloprzejazdowe a korzystali z komunikacji miejskiej na podstawie biletów jednorazowych, mogą ubiegać się m.in. o zwrot różnicy w poniesionych kosztach (różnica w cenie między biletem jednorazowym a wieloprzejazdowym). Powyższe dotyczy wykorzystywanych w czasie awarii zarówno biletów papierowych, jak i biletów elektronicznych z zewnętrznych aplikacjach mobilnych.
fot. ZTM