Nowe pociągi w barwach Kolei Śląskich już od 2026 roku

koleje śląskie

Redakcja

29 marca, 2023

Nowe pociągi w barwach KŚ już od 2026 r., przejazd do 1 stacji za 1 zł w Tychach, nawet 15% oszczędności na energii elektrycznej oraz testy obsługi przez e-kasjera. Podsumowanie śniadania prasowego z dn. 22 III 2023.

17 i 20 III 2023 r. zostały ogłoszone dwa przetargi na nowe pojazdy Kolei Śląskich. Pierwszy (na zakup 3 pojazdów, z opcją nabycia 2 dodatkowych) to postępowanie przetargowe Kolei Śląskich. Drugi (22 jednostki oraz opcjonalnie 8) to przetarg realizowany przez KŚ dla województwa śląskiego.

Zamówienie dotyczy pociągów czteroczłonowych, które mają być dostarczone do regionalnego przewoźnika w latach 2026-2027.

– Zwiększenie liczby taboru pozwoli na rozwój siatki połączeń oraz płynną wymianę pojazdów EN57 AKŚ, których czas eksploatacji powoli się kończy. – mówi Maciej Zaremba, rzecznik Kolei Śląskich. 
– Dzięki nowym zakupom będzie możliwe i lepsze przygotowanie oferty przewozowej (częstsze i równomierne odjazdy), jak i optymalne dostosowanie wielkości składu do frekwencji podróżnych – dodaje Zaremba.

***
Koleje Śląskie, w odpowiedzi na sugestie podróżnych, wprowadzają pilotażowo ofertę specjalną Metro. Od 1 IV 2023 r. każdy pasażer będzie miał możliwość kupienia biletu jednorazowego za 1 zł, na podstawie którego może podróżować między sąsiadującymi stacjami w Tychach, wzdłuż trasy: Tychy Lodowisko – Tychy Grota Roweckiego – Tychy Aleja Bielska – Tychy Zachodnie – Tychy – Tychy Żwaków.

– Idea przejazdu jednego przystanku za jeden złoty to pomysł na wprowadzenie rozwiązań znanych z miast, w których funkcjonuje na dużą skalę metro, a pasażerowie przemieszczają się głównie do najbliższej stacji. – mówi Aldona Węgrzynowicz, rzeczniczka Kolei Śląskich.
– Krótki przejazd w bardzo atrakcyjnej cenie to rozwiązanie, które będziemy testować do końca czerwca 2023 r. Oczywiście nie wykluczamy objęcia pilotażem innych miast. Prosimy zatem podróżnych, by jak najczęściej korzystali z tego jednoprzystankowego przejazdu pociągiem i tym samym potwierdzili zainteresowanie ofertą Metro. – dodaje rzeczniczka KŚ.

***

Koleje Śląskie do końca III 2023 r. testują aplikację SENSUM. To oprogramowanie, które znacząco usprawnia prowadzenie pojazdu i umożliwia oszczędzanie energii. W pierwszej fazie maszyniści przejechali z SENSUM łącznie ponad 200 godzin. System rozwija PKP Energetyka przy współpracy z inżynierami z firmy REDS.

– Jesteśmy firmą na wskroś ekologiczną, dlatego szukamy rozwiązań, które realnie, namacalnie wpływają na ochronę środowiska. Oszczędności w rachunkach za prąd to też bardzo istotna kwestia, zwłaszcza przy obecnej trudnej sytuacji gospodarczej. – wyjaśnia M. Zaremba 
– Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom informatycznym, analizującym w czasie rzeczywistym warunki na szlaku i pozwalającym do nich dobrać optymalną prędkość, oceniamy, że możemy zaoszczędzić do 15% energii trakcyjnej na każdym przejeździe. A to pośrednio przekłada się także na atrakcyjność oferty biletowej przewoźnika. – dodaje Zaremba.

Wdrożenie SENSUM w skali całego sektora kolejowego umożliwi wygenerowanie oszczędności zużycia energii elektrycznej na poziomie 400 GWh, a więc tyle, ile potrzeba do zasilenia 20 tys. gospodarstw domowych przez 10 lat, oraz redukcję emisji CO2 o 320.000 ton (tyle pochłania rocznie Puszcza Białowieska). Ten innowacyjny system wspierający ekonomiczną i ekologiczną jazdę testowali dotąd maszyniści z Kolei Mazowieckich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Od marca 2023 r. dołączyły do nich Koleje Śląskie i Wielkopolskie. Projekt realizowany jest w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei.


***

– Od 10 marca 2023 r. w wideomacie zlokalizowanym na stacji Kraków Główny można kupić bilety Kolei Śląskich. – informuje Aldona Węgrzynowicz. 
– Jest to zarówno bardzo nowoczesna możliwość zakupu biletu, jak i znaczące udogodnienie dla osób z niepełnosprawnością. Obserwujemy obecnie zainteresowanie korzystaniem z urządzenia w Krakowie, a następnie rozważymy, wraz z partnerem (firmą AVISTA sp. z o.o.), zakres wykorzystania tej formy sprzedaży na terenie województwa śląskiego. – uzupełnia A. Węgrzynowicz.

Wideomat o oznaczeniu JOY TM 320AV to biletomat wyposażony w 32-calowy ekran. Urządzenie zostało zaprojektowane do samodzielnego kupna biletów kolejowych, w celu zwiększenia przepływu klientów oraz poprawienia komfortu i szybkości sprzedaży biletów. Automat został zaprojektowany w taki sposób, żeby wszystkie elementy służące do dokonania zakupu biletu były dostępne dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Dodatkowo, urządzenie wyposażone zostało w przycisk „Call Center”, który wywołuje połączenie klienta z centrum obsługi i wsparcia podróżnych w trybie telekonferencyjnym. Jednocześnie umożliwia kupno biletu osobom niewidomym lub niedowidzącym z wykorzystaniem obsługi głosowej (telekonferencyjnej).

powiązane artykuły:

Wiosenna wyprawa Kolejami Śląskimi
Turystyka 31 marca, 2023

Wiosna to świetny czas na odkurzenie rowerów, butów trekkingowych, rolek, czy kajaków. Mamy to sz

Ksrozklad
Lokalne 27 marca, 2023

Nowy rozkład jazdy w Kolejach Śląskich to przede wszystkim nieznaczne zmiany na mapie inwestycji

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

8 o

katowice

Cóż... Bywało lepiej.

PM10: 24.5µg/m3 PM2.5: 20.7µg/m3