PKM Katowice ogłosił przetarg na dostawę ośmiu autobusów zasilanych gazem i wyposażonych w rozwiązania oparte o nowoczesne technologie. W przyszłym roku w bazie katowickiego PKM-u pojawi się w sumie 30 nowych autobusów - 22 hybrydowe i 8 zasilanych gazem.
Pojazdy będą zasilane gazem CNG. Jego głównym składnikiem jest metan, który spala się bez emisji cząstek stałych. Silniki mają mieć także możliwość spalania biometanu – czyli biogazu oczyszczonego i uzdatnionego do jakości wysokometanowego gazu ziemnego. Napęd będzie miał moc min. 200 kW i będzie musiał spełniać rygorystyczne wymagania normy Euro 6.
Długość autobusów wyniesie między 11,5 a 12,5 m. W każdym pojeździe ma się znaleźć minimum 25 miejsc siedzących, w tym co najmniej 6 miejsc siedzących dostępnych z poziomu podłogi oraz co najmniej 4 siedzenia specjalne o wyróżniającej się barwie – dla matek z dziećmi i osób niepełnosprawnych.
Pojazdy będą wyposażone w trzy pary dwuskrzydłowych drzwi otwieranych do wewnątrz. Przy każdych drzwiach mają znajdować się akustyczne i świetlne sygnały ostrzegające przed ich zamykaniem. Co ważne ze względu na wygodę osób starszych i niepełnosprawnych wszystkie wejścia mają być bezstopniowe. Autobusy będą mieć także system zliczania pasażerów, który pozwoli na szybkie raportowanie obłożenia tras.
Wnętrze pojazdu będzie monitorowane za pomocą 8 kamer – 3 wewnątrz, 1 obserwującej drogę pojazdu, 1 skierowanej na stanowisko kierowcy, 1 kamery cofania i 2 kamer zamontowanych na zewnętrznych bokach pojazdu.
W pojazdach znajdą się również trzy ładowarki USB, możliwe będzie w nich także skorzystanie z bezprzewodowego Internetu. W autobusie będzie działał system informacji pasażerskiej – na monitorach będą wyświetlane komunikaty, m.in. na temat przystanków.
Kabina kierowcy będzie klimatyzowana, z oknem do sprzedaży biletów i zamykana na zamek. Dodatkowo zamontowany ma zostać system kontroli trzeźwości kierowcy. W przypadku wykrycia alkoholu w wydychanym powietrzu silnik nie zostanie uruchomiony, a informacja będzie przekazana automatycznie do systemu dyspozytorskiego. Kontrola trzeźwości będzie polegać na wdmuchaniu przez kierującego powietrza do alkomatu zainstalowanego w kabinie.
Ogrzewanie autobusu będzie automatyczne, współpracujące z układem klimatyzacji na podstawie czujników pomiaru temperatury. Klimatyzacja będzie dwustrefowa i również automatyczna. Dodatkowo autobus ma być wyposażony w minimum 2 wywietrzniki dachowe. Ogrzewanie będzie się włączać przy spadku temperatury poniżej 18°C, a klimatyzacja ma się włączać przy wzroście temperatury powyżej 22°C i wyłączać przy spadku poniżej tego poziomu. W przypadku temperatur na zewnątrz powyżej 32°C temperatura w autobusie nie może przekroczyć 27°C.