Sosnowiec otrzymał 500 tysięcy złotych dofinansowania od Metropolii na opracowanie dokumentacji technicznej dotyczącej velostrady, która ma przebiegać przez miasto.
Velostrady
to jedno ze strategicznych działań, które podejmowane są we
współpracy z różnymi miastami Metropolii. Fundamentalną funkcją
velostrady jest bezpieczny transport w obszarze jednego miasta lub
pomiędzy miastami.
Velostrady mają połączyć Katowice z Sosnowcem i innymi miastami Zagłębia. Prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński poinformował już, że jest po otwarciu ofert na wykonaniu projektu funkcjonalno-użytkowego.
W obrębie miasta ma powstać 11 km tras o standardzie rowerowych autostrad. W planowanej sieci velostrad przez miasto będą przebiegać trasy nr 1 oraz 7.
3,4 km trasy nr 1 ma przebiegać od granicy z Katowicami, przez ul. Kresową, planowaną kładką nad ul. Piłsudskiego i do centrum Sosnowca, z wykorzystaniem śladu i nasypu dawnej linii kolejowej.
Pozostałe 7,6 km to odnogi „jedynki” do sąsiadujących miast Zagłębia, włączone pod wspólny numer 7. Mają one biec następująco:
- do Czeladzi: ul. Piłsudskiego w Sosnowcu przez drogę ekspresową nr S86, wiaduktem w ciągu ul. Gen. Grota-Roweckiego, a w granicach Czeladzi odbijać na zachód nieopodal ul. Nowopogońskiej, następnie włączać się w ul. Kościuszki i wracać do Nowopogońskiej śladem starej linii kolejowej. Ta nitka ma się kończyć na DK 94 (ul. Będzińska w Czeladzi). Nie jest wykluczone jednak, że zostanie przedłużona do ul. Wolności w Będzinie, z wykorzystaniem dalszego przebiegu linii kolejowej i wciąż istniejącej infrastruktury mostowej;
- do Będzina: na terenie Sosnowca rozpoczynać się ma w rejonie ul. Gen. Grota-Roweckiego, biec wzdłuż drogi S86 i przecinać ul. Małobądzką i docierać do skrzyżowania dróg S86 i DK94. Następnie droga ma biec wzdłuż DK94 do ul. Będzińskiej w Sosnowcu. Na terenie Będzina velostrada ma przechodzić równolegle do Czarnej Przemszy i kończyć się w sąsiedztwie zamku;
- w kierunku Dąbrowy Górniczej ma to być kontynuacja wzdłuż DK94 odnogi będzińskiej. Velostrada przetnie tu ul. Będzińską w Sosnowcu oraz układ torowisk tramwajowych i dojdzie do lewego brzegu rzeki Czarnej Przemszy, następnie w rejonie ul. Śnieżnej istniejącą kładką przekroczy rzekę i dotrze poprzez drogę wewnętrzną w rejon istniejącego przejazdu kolejowego ul. Chemicznej i ul. Piotrkowskiej. Dalej trasa rowerowa pobiegnie w rejonie ul. Piotrkowskiej, przetnie DK94, potok Zagórski i ul. Sokolską i przez dąbrowskie Mydlice doprowadzi rowerzystę do centrum Dąbrowy Górniczej.
Metropolia
wraz z miastami członkowskimi wykazała już planowane przebiegi
kolejnych velostrad. Łącznie ma powstać ich 8, a ich długość
ma sięgać około 120 km. Wciąż trwają ustalenia, które dotyczą
kolejnych przebiegów.
Obecnie trwa rozstrzyganie przetargu na przygotowanie koncepcji technicznej dla czterech velostrad: Katowice- Sosnowiec, Katowice- Tychy, Katowice- Mysłowice, Sosnowiec- Czeladź- Będzin- Dąbrowa Górnicza.
Na
początku 2023 roku planowane są przetargi na wykonanie koncepcji
technicznych velostrad: Katowice-
Chorzów- Świętochłowice- Ruda Śląska- Zabrze- Gliwice,
Katowice- Siemianowice Śląskie- Chorzów- Bytom- Piekary Śląskie,
Tarnowskie – Góry-
Bytom oraz Katowice- Sosnowiec- Mysłowice (wzdłuż Przemszy).