Cztery zeroemisyjne autobusy elektryczne powiększą flotę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie.
,,Elektryki” zostały dofinansowane ze środków, które Częstochowa zdobyła jeszcze ze „starego” unijnego rozdania – z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Przetarg na autobusy wygrał sanocki Autosan. Zamówienie – oprócz autobusów – objęło też dwie stacje ładowania ,,elektryków”. Wartość całego zakupu to niemal 13 mln zł, a unijne dofinansowanie sięga prawie 9 mln z tej kwoty.
Niskopodłogowe, klimatyzowane pojazdy EV (typu M12LF) o długości 10 metrów cechują się przestronnym wnętrzem, wyposażonym w porty USB, WiFi oraz monitoring. Są także dostosowane do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Charakteryzują się dobrymi osiągami – na jednym ładowaniu powinny przejechać ok. 240 km.
Prezentacja autobusów odbyła się 16 października w zajezdni MPK przy alei Niepodległości. Obok prezydenta Częstochowy Krzysztofa Matyjaszczyka ze strony miejskiego przewoźnika wzięli w niej udział także prezes MPK Mariusz Sikora i jego zastępca Robert Madej. Dostawcę – firmę Autosan – reprezentował prezes Maciej Borecki.
– Cztery ,,elektryki” to w pełni ekologiczne, bezpieczne, ciche i komfortowe autobusy, które wkrótce wyjadą na częstochowskie trasy – mówi prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk. – Rozwijając zeroemisyjny transport publiczny w naszym mieście staramy się przekonywać mieszkańców, że komunikacja publiczna może być dobrą i nieuciążliwą dla środowiska alternatywą do podróżowania po Częstochowie samochodem.
Obecnie w liczącej 132 pojazdy flocie częstochowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego są już 44 autobusy z napędem innym niż spalinowy – 20 z elektrycznym, 15 z hybrydowym i 9 z napędem CNG (czyli na sprężony gaz ziemny). Szukając kolejnych innowacyjnych rozwiązań w zakresie ,,czystego” transportu zbiorowego MPK testowało w tym roku także autobus z innowacyjnym napędem wodorowym, dodatkowo spełniający funkcję oczyszczania powietrza (wychodząca z niego para jest czystsza niż powietrze, które pojazd pobiera, łącząc je z ,,zatankowanym” wodorem w celu napędzania silnika elektrycznego). Do 2026 roku w Częstochowie ma powstać stacja napełniania pojazdów wodorem, docelowo obsługująca zarówno miejskie autobusy, jak i właścicieli prywatnych aut o takim napędzie.