
Codziennie podróżujemy do pracy, szkoły, na zakupy, z rowerem, hulajnogą, a czasem po prostu, aby zwiedzać lokalnie. Często nie zadajemy sobie pytania, jak funkcjonuje transport, którym podróżujemy. Tym razem opowiemy o najciekawszych kwestiach związanych z transportem kolejowym.
Dlaczego zasypiamy?
To interesujące pytanie, ponieważ wielu z nas robi to mimowolnie. Wpierw jednak musimy zadać sobie pytanie, dlaczego w ogóle pociąg generuje charakterystyczny równomierny stukot. Obecnie, we współczesnych elektrycznych zespołach trakcyjnych specyficzny równomierny dźwięk występuje coraz rzadziej. Powstaje on poprzez przejazd jednostki po torach, które złożone z szyn posiadają łączenia. Te niewielkie przestrzenie generują charakterystyczny dźwięk. Współcześnie coraz częściej stosuje się taką budowę torowiska, która redukuje wspomniany stukot. Co więcej, nowoczesne pociągi tłumią wszelkie zbędne odgłosy, ale dlaczego zasypiamy?
Dźwięk jednostajnego stukotu w pociągu możemy określić mianem białego szumu. Nie jest to oczywiście biały szum stricte, ale jego jednostajność tworzy niezmienne tło, które może uśpić nas podobnie jak padający deszcz, czy szum wiatru. Dlatego właśnie podróżując pociągiem, tak łatwo zasypiamy, słysząc stukot łączenia szyn.
Lokomotywa? Ale na co to komu?
Kto i jak kieruje elektrycznym zespołem trakcyjnym? Brzmi banalnie, ale wcale tak nie jest. W końcu, jeżeli przyjrzymy się większości pociągów dalekobieżnych, widzimy ciągnącą wagony lokomotywę. To zupełnie inna sytuacja, niż w wypadku pociągów Kolei Śląskich, gdzie klasycznej lokomotywy nie uświadczymy.
To tak zwany, wspomniany już elektryczny zespół trakcyjny, czyli pojazd szynowy, w którym nie ma wyraźnie zaznaczonej lokomotywy, a system zasilania całego pociągu znajduje się również w wybranych członach i pozwala mu na samodzielne poruszanie się po torach. Zasilanie pociągu biegnie przez tak zwany „pantograf”, który kolejarze nazywają odbierakiem prądu, a następnie trafia do wnętrza pojazdu. Właśnie ten prąd zasila następnie silniki elektryczne, którymi kieruje maszynista zlokalizowany w… członie sterowniczym. Brzmi skomplikowanie?
Człon sterowniczy to po prostu „ostatnia” część elektrycznego zespołu trakcyjnego, którą znajdziecie na obu końcach pociągu. To tam znajduje się cały panel sterowniczy, którym kieruje maszynista, skąd również łączy się z dyżurnymi ruchu, kierownikiem pociągu oraz całym systemem sterowania ruchem kolejowym!
Pamiętajcie, że poprzez umieszczony w nowoczesnych pociągach Kolei Śląskich interkom możecie skontaktować się z kierującym pociągiem maszynistą w razie, gdyby sytuacja tego wymagała.
