Wracają tramwaje do Dąbrowy Górniczej!

Powrót tramwajów do dabrowy gorniczej

Redakcja

15 lutego 2024

Nowy układ torowy jest gotowy na przyjęcie ruchu tramwajowego, zatem od poniedziałku 19 lutego tramwaje linii nr 21, 22 i 28 znów będą wozić dąbrowian po ich mieście. Nowością będą też wagony niskopodłogowe, które wcześniej do Dąbrowy nie kursowały.

Kompleksowa przebudowa układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej objęła odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem, wzdłuż al. Piłsudskiego, ul. Królowej Jadwigi i ul. Sobieskiego. Zmodernizowany odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma ok. 4600 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa objęła ok. 10.000 metrów toru pojedynczego. Inwestycja jest wspólnym zadaniem spółki Tramwaje Śląskie S.A. i Miasta Dąbrowa Górnicza, które jest inwestorem dla części drogowej. 

Wprawdzie zakładaliśmy, że inwestycja zostanie ukończona nieco wcześniej, jednak już na etapie realizacji zaszły istotne zmiany w projekcie zakresu miejskiego, co finalnie wpłynie bardzo pozytywnie na płynność i bezpieczeństwo ruchu w mieście, więc warto było dołożyć nieco czasu, by zyskać świetny układ drogowo-torowy. Jesteśmy zadowoleni, że mimo różnych trudności i wyzwań, generalny wykonawca stanął na wysokości zadania i zrealizował prace w dobrym tempie – zauważa Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Od poniedziałku 19 lutego ruch tramwajowy zostanie przywrócony. Od tego dnia wprowadzona zostanie następująca organizacja ruchu tramwajów:

  • tramwaje linii nr 21 będą kursować w relacji: Sosnowiec Milowice Pętla – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice;
  • tramwaje linii nr 22 będą kursować na trasie: Czeladź Dworzec – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice;
  • tramwaje linii nr 28 będą kursować w relacji: Będzin Osiedle Zamkowe Pętla – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice;
  • zastępcza linia autobusowa nr T-21zostanie zlikwidowana.

Co istotne, na wszystkich trzech liniach pojawią się wagony niskopodłogowe, znacząco poprawiając komfort korzystania z komunikacji tramwajowej.

Torowisko wykonane zostało w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnie oraz przy przystankach tramwajowych ułożono prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostały nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań. Przebudowanych zostało 16 peronów przystankowych (w tym 4 perony na zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż), wybudowano 3 nowe perony przystankowe, zamontowano smarownice torowe, przebudowano układy odwodnieniowe oraz sieć trakcyjną wraz z układem zasilania. Przy Urzędzie Pracy przebudowana została pętla wraz z torem odstawczym.

W zakresie miejskim zadanie objęło m.in.: przebudowę układu drogowego wraz z likwidacją sygnalizacji świetlnych i przebudową skrzyżowań na skrzyżowania o ruchu okrężnym, budowę i przebudowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, dróg dla rowerów oraz zieleńców, przebudowę przejścia podziemnego na Manhattanie, likwidację barier architektonicznych w postaci dwóch kładek oraz czterech przejść podziemnych a także budowę wyniesionych przejść dla pieszych oraz nowoczesnego układu oświetlenia ulicznego.

– Naszym celem było uspokojenie ruchu samochodowego na głównej osi transportowej miasta, stworzenia infrastruktury przyjaznej pieszym i rowerzystom, zintegrowania komunikacji autobusowej z tramwajową oraz wprowadzenia komunikacji tramwajowej na wyższy poziom dzięki nowoczesnym torowiskom oraz wygodnym niskopodłogowym tramwajom, które będą teraz kursować po naszym mieście – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.


powiązane artykuły:

Monitoring jakosci powietrza
Lokalne 2 lutego 2024

17 czujników rozmieszczonych na terenie Dąbrowy Górniczej umożliwia monitorowanie stężenia pyłów

Przystanek Dąbrowa Górnicza Tworzeń
Lokalne 2 stycznia 2024

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie połączenia kolejowego

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

8 o

katowice

Cóż... Bywało lepiej.

PM10: 18.9µg/m3 PM2.5: 16.1µg/m3