
Kolej Dużych Prędkości to projekt towarzyszący budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zakłada wybudowanie nowych linii kolejowych do CPK. Jedna z nich ma przebiegać przez województwo śląskiego do granicy z Czechami.
Nie zgadzają się na to jednak samorządowcy oraz mieszkańcy wszystkich miejscowości, przez które (może) przebiegać nowa linia kolejowa numer 170 na odcinku Katowice - granica państwa. Swój sprzeciw wyrażali na spotkaniach z inwestorami oraz na ulicach w formie protestów.
CPK oraz Egis Poland Sp. z o.o. przygotowali cztery warianty przeprowadzenia nowej linii KDP przez Górny Śląsk. Możliwe trasy cały czas się zmieniały. Jednak każda z propozycji zakłada wyburzenie wielu domów, budynków gospodarczych oraz zniszczenie wielu miejsc ważnych dla lokalnej przyrody.
Najbardziej poszkodowanym może zostać powiat mikołowski, przez który przeprowadzono każdy z wariantów. Na spotkaniach z mieszkańcami przedstawiciele CPK i spółki Egis informowali, że wariant inwestorski zostanie wybrany w III kwartale 2022 roku. Jest już styczeń 2023 roku i nadal nie wiemy, które miejsca w województwie śląskim budowniczy CPK i KDP chcą zniszczyć.
Na stronie dotyczącej Centralnego Portu Komunikacyjnego pojawił się krótki komunikat. Informuje on o nowym terminie wybrania wariantu inwestorskiego.
- Trwają prace nad wyborem optymalnego wariantu przebiegu linii kolejowej nr 170 na odcinku Katowice – granica państwa. Dzięki informacjom zebranym w toku prac nad projektem, na podstawie wcześniej istniejących wariantów (4 warianty i 3 podwarianty przedstawiane Państwu na konsultacjach społecznych), wyznaczyliśmy cztery docelowe warianty, które poddane zostaną analizie wielokryterialnej. Spośród nich w I kw. 2023 r. wybrany zostanie wariant inwestorski - informuje CPK.
Najprawdopodobniej kontynuowanie działań przez CPK wymusi na społeczeństwu organizowanie kolejnych protestów. Ostatni raz mieszkańcy województwa śląskiego sprzeciwiali się budowie nowej linii kolejowej 5 listopada ubiegłego roku.