Budowa KDP do CPK. Kiedy poznamy wariant inwestorski?

DSC 6077
Kastelik

Szymon Kastelik

19 stycznia, 2023

Kolej Dużych Prędkości to projekt towarzyszący budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zakłada wybudowanie nowych linii kolejowych do CPK. Jedna z nich ma przebiegać przez województwo śląskiego do granicy z Czechami.

Nie zgadzają się na to jednak samorządowcy oraz mieszkańcy wszystkich miejscowości, przez które (może) przebiegać nowa linia kolejowa numer 170 na odcinku Katowice - granica państwa. Swój sprzeciw wyrażali na spotkaniach z inwestorami oraz na ulicach w formie protestów. 

CPK oraz Egis Poland Sp. z o.o. przygotowali cztery warianty przeprowadzenia nowej linii KDP przez Górny Śląsk. Możliwe trasy cały czas się zmieniały. Jednak każda z propozycji zakłada wyburzenie wielu domów, budynków gospodarczych oraz zniszczenie wielu miejsc ważnych dla lokalnej przyrody. 

Najbardziej poszkodowanym może zostać powiat mikołowski, przez który przeprowadzono każdy z wariantów. Na spotkaniach z mieszkańcami przedstawiciele CPK i spółki Egis informowali, że wariant inwestorski zostanie wybrany w III kwartale 2022 roku. Jest już styczeń 2023 roku i nadal nie wiemy, które miejsca w województwie śląskim budowniczy CPK i KDP chcą zniszczyć. 

Na stronie dotyczącej Centralnego Portu Komunikacyjnego pojawił się krótki komunikat. Informuje on o nowym terminie wybrania wariantu inwestorskiego.

- Trwają prace nad wyborem optymalnego wariantu przebiegu linii kolejowej nr 170 na odcinku Katowice – granica państwa. Dzięki informacjom zebranym w toku prac nad projektem, na podstawie wcześniej istniejących wariantów (4 warianty i 3 podwarianty przedstawiane Państwu na konsultacjach społecznych), wyznaczyliśmy cztery docelowe warianty, które poddane zostaną analizie wielokryterialnej. Spośród nich w I kw. 2023 r. wybrany zostanie wariant inwestorski - informuje CPK.

Najprawdopodobniej kontynuowanie działań przez CPK wymusi na społeczeństwu organizowanie kolejnych protestów. Ostatni raz mieszkańcy województwa śląskiego sprzeciwiali się budowie nowej linii kolejowej 5 listopada ubiegłego roku.



Poprzedni artykuł

Następny artykuł

-1 o

katowice

Cóż... Bywało lepiej.

PM10: 28.1µg/m3 PM2.5: 23.2µg/m3