Wycieczka na Równicę i Orłową

Orlowa

Redakcja

17 kwietnia 2020

Z przystanku PKS Ustroń Polana wyruszamy czerwonym szlakiem na Równicę.

Cel wycieczki: Równica (884 m n.p.m.) i Orłowa (813 m n.p.m.)
Początek trasy: Ustroń Polana (PKS, PKP)
Koniec trasy: Ustroń Polana (PKS, PKP)
Wejście: szlak czerwony na Równicę (1 h 30 min) + szlak niebieski na Orłową (1 h 15 min)
Zejście: szlak zielony (1 h 15 min)

Z przystanku PKS Ustroń Polana wyruszamy czerwonym szlakiem na Równicę. Droga ta powinna nam zająć około 1 godziny i 30 minut. Przechodzimy przez tory kolejowe, a po chwili marszu wśród zabudowań przekraczamy rzekę Wisłę. Dalej szlak skręca w lewo i biegnie szeroką drogą z kostki brukowej. Droga nie jest stroma i maszeruje się nią lekko, trzeba jednak uważać na oznaczenia szlaku, który czasami prowadzi skrótami przez las. Po kilkunastu minutach docieramy do przystanku PKS Jaszowiec Skalica, za którym znajduje się rozwidlenie dróg. Odbijamy w lewo i dalej idziemy drogą asfaltową. Szlak po chwili skręca w las, a następnie wyprowadza nas na polanę, gdzie można chwilę odpocząć.

Droga z kostkiPolana

Czerwony szlak prowadzi dalej głównie przez las, przecinając kilka razy wijącą się drogę asfaltową. Leśna ścieżka początkowo nie jest zbyt stroma, ale później pojawiają się strome, kamieniste odcinki, przez co podejście staje się trudniejsze.
Po około 1 godzinie i 15 minutach od początku marszu, szlak wychodzi z lasu i biegnie dalej drogą asfaltową. Można z niej podziwiać bardzo ładne widoki: po lewej stronie widzimy szczyt Równicy, a po prawej – malowniczą panoramę gór.

RównicaNa Równicy

Idąc dalej docieramy do miejsca, gdzie znajduje się schronisko PTTK, kilka punktów gastronomicznych, parking i przystanek PKS. Równica jest miejscem bardzo widokowym i pełnym atrakcji (jest tutaj park linowy, tor saneczkowy, karczmy góralskie), a jednocześnie łatwo dostępnym dla turystów zmotoryzowanych. Zwykle panuje więc tutaj spory gwar.
Na szczyt Równicy (884 m.n.p.m.) podejść można w około 15 minut żółtym szlakiem lub nieoznakowaną ścieżką biegnącą w górę, lewą stroną grzbietu. Szczyt jest jednak zalesiony, więc nic z niego nie widać, piękne widoki roztaczają się za to z samego podejścia stokiem powyżej schroniska.

Widok z RównicyNa Równicy

Spod schroniska PTTK na Orłową prowadzi niebieski szlak (1 godzina i 15 minut marszu), który przebiega obok góralskiej karczmy, której zaletą jest klimatyczny, regionalny wystrój oraz dobra kuchnia. Z tarasu roztacza się również malowniczy widok.

Widok ze Zbójnickiej ChatyZbójnicka Chata

Tuż za karczmą leśna droga staje się dosyć stroma i kamienista. Podejście nie trwa jednak długo, gdyż po kilku minutach marszu szlak staje się prawie płaski i biegnie dalej grzbietem górskim. Po około 30 min marszu od schroniska, napotykamy kolejny drogowskaz. Można tutaj odbić zielonym szlakiem na Błatnią (2 h 30 min) i do Brennej (1 h) lub podążyć niebieskim szlakiem na Trzy Kopce Wiślańskie (2 h).

Idąc dalej niebieskim szlakiem mijamy szczyt Beskidek (700 m.n.p.m.), po którym czeka nas odcinek nieco bardziej stromej drogi w dół, która prowadzi do przełęczy Beskidek. Tuż za przełęczą rozpoczyna się podejście na Orłową. Droga staje się coraz bardziej stroma, a po chwili marszu szlak niebieski łączy się z zielonym. Szlaki te prowadzą na grzbiet górski, który osiągamy po kilku minutach stromego i dość męczącego podejścia.

Pod grzbietem OrłowejChata na Orłowej

Grzbiet Orłowej jest świetnym punktem widokowym, z którego podziwiać można panoramę okolic Wisły, pasmo górskie Czantorii i Stożka, a także Równicę, na której niedawno byliśmy.

Widok z OrłowejWidok z Orłowej

Na Orłowej znajduje się drogowskaz, kierujący niebieskim szlakiem na Równicę (1 h 15 min), niebieskim szlakiem w drugą stronę – na Trzy Kopce Wiślańskie (1 h 15 min) oraz do Wisły (2 h 30 min), żółtym szlakiem na Stary Groń (2 h 45 min), a także zielonym szlakiem do Ustronia Polany (1 h i 15 min). Sam szczyt Orłowej (813 m.n.p.m.) jest zalesiony, więc nic z niego nie widać, ale można podejść kilkaset metrów w jego stronę żółtym i niebieskim szlakiem, gdyż samo podejście jest widokowe. Warto również skierować się w prawo, w stronę zabudowań i przejść kilkaset metrów polną drogą, z której roztacza się piękna, beskidzka panorama. Miejsce to świetnie nadaje się na odpoczynek, choć nie ma tutaj ławek czy wiaty turystycznej (jest za to spokój). Z Orłowej schodzimy zielonym szlakiem, który w 1 h i 15 min powinien nas doprowadzić do Ustronia Polany.

Początkowo idziemy w dół tą samą stromą drogą, którą wchodziliśmy, a na rozwidleniu szlaków odbijamy w lewo. Zielony szlak biegnie dalej przez las, a po kilkunastu minutach wyprowadza nas na otwartą przestrzeń. Przed sobą widzimy łąkę i polną drogę biegnącą wśród traw, a dalej – porośniętą gęstym lasem Palenicę. Polana ta stanowi atrakcyjny punkt widokowy, z którego podziwiać można zarówno masyw Wielkiej Czantorii, jak i Równicy.

Polana za PalenicąZielony szlak na Orłową

Zielony szlak odbija w lewo i prowadzi dalej zboczem góry. Po kilku minutach marszu mijamy łąkę i zabudowania, a następnie skręcamy w las. Po chwili ścieżka wychodzi na polanę i biegnie prosto w dół. Towarzyszy nam tutaj ładny widok na Wielką Czantorię.

Zielony szlak na OrłowąWielka Czantoria

Tuż przed zabudowaniami szlak gwałtownie skręca w prawo, kluczy przez chwilę pomiędzy domkami, a następnie prowadzi drogą asfaltową do mostu na Wiśle. Za mostem ponownie skręcamy w prawo, skąd po kilku minutach marszu docieramy do przystanku PKS i stacji PKP Ustroń Polana.