Wiemy kiedy wrócą tramwaje na Gliwickiej i Chorzowskiej w Katowicach

Tramwajek 2023 01 20 073500 zpjb

Redakcja

28 lutego 2023

Od początku stycznia zawieszony jest ruch tramwajów pomiędzy centrum Katowic a Chorzowie. Pasażerowie mogą skorzystać z autobusów zastępczych. Powodem utrudnień jest budowa nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna. 

Budowa nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach to kilka różnych etapów. Jednym z nich jest przebudowa skrzyżowania ul. Grundmanna z ul. Gliwicką. W tym miejscu powstaje m.in. układ rozjazdowy torowiska, który w przyszłości zapewni możliwość przejazdu tramwajów we wszystkich relacjach. Te prace dobiegają końca. Zgodnie z zapewnieniami generalnego wykonawcy wszystkie roboty niezbędne do wznowienia ruchu tramwajów ulicą Gliwicką wykonane zostaną do końca marca. Zatem od kwietnia planujemy przywrócić ruch tramwajów między centrum a Załężem informuje Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Ten wyczekiwany przez pasażerów moment poprzedzi jednak jeszcze kilkudniowe wstrzymanie ruchu tramwajów do Chorzowa Batorego. Aby móc przywrócić ruch tramwajów konieczna jest likwidacja rozjazdu technologicznego przy kinie, gdzie obecnie kończy bieg tymczasowa linia nr 60, odbudowanie połączenia torowego oraz odtworzenie nawierzchni jezdni. Potrzebujemy na to 8 dni i tyle potrwa przerwa w ruchuwyjaśnia Andrzej Zowada.

Od 24 do 31 marca wstrzymany zostanie ruch tramwajów między przystankiem Załęże Pośpiecha a zajezdnią w Chorzowie Batorym, a o ten odcinek wydłużona zostanie trasa linii autobusowej komunikacji zastępczej T-20.

Drugi z etapów to wykonanie rozjazdów przy skrzyżowaniu ul. Grundmanna z ul. Chorzowską. – W tym wypadku przerwaliśmy ciągłość ruchu tramwajowego 8 stycznia, mając deklarację generalnego wykonawcy, że w trzy miesiące wykona część zakresu umożliwiającą przejazd tramwajów przez plac budowy po jednym nowym torze. Tu również prace postępują zgodnie z planem i do końca marca ma być wykonany jeden tor umożliwiający poruszanie się tramwajów w relacji Katowice - Chorzów podkreśla rzecznik tramwajowej Spółki. 

W miejscu robót wylane są już betonowe płyty podtorowe, do których kotwione będą elementy rozjazdów. Zgodnie z planem, istniejące tymczasowe rozjazdy w rejonie przystanku Dąb Huta Baildon i Katowice Stęślickiego pozostaną na swoich miejscach i będą wykorzystane do prowadzenia ruchu tramwajów w systemie mijankowym, na czas prowadzenia dalszych prac przy budowie pełnego układu rozjazdów tramwajowych.

W tym samym czasie generalny wykonawca prowadzi dalsze prace przy dwóch innych elementach nowej linii. Na ukończeniu jest nowy most nad Rawą, po wybudowaniu którego będzie można przystąpić do układania na nim torowiska. Stoi już, choć w stanie surowym, budynek nowej podstacji trakcyjnej. Ściany i dach są wykonane, zakończył się montaż stolarki okiennej i drzwiowej a rozpoczęto rozprowadzenie instalacji wewnętrznych. Później nastąpią prace wykończeniowe, by w kolejnym etapie można rozpocząć zabudowę niezbędnych urządzeń i podłączenie ich do układu zasilania. W rejonie budynku podstacji trwają także prace przy budowie torowiska – tu także zlokalizowany będzie przystanek.

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

0 o

katowice

Cóż... Bywało lepiej.

PM10: 23.7µg/m3 PM2.5: 19.7µg/m3