Przyczyny opóźnień pociągów Kolei Śląskich [WIDEO]

Opoznieniakoleje

Redakcja

17 lutego 2023

Opóźnienia w transporcie publicznym to temat bardzo szeroki. Powodów jest wiele i nie zawsze jest to wina przewoźnika. Jak to wygląda w Kolejach Śląskich? Czy pasażerowie powinni denerwować się na KŚ?

Koleje Śląskie to regionalny przewoźnik kolejowy w województwie śląskim. Niestety zdarza się, że pociągi KŚ spóźniają się. Jaki jest tego powód? Okazuje się, że najczęściej późny przyjazd pociągu Kolei Śląskich to nie jest wina naszego przewoźnika.

Warto wiedzieć, że Koleje Śląskie korzystają z infrastruktury PKP: tory, sieć trakcyjna czy dworce. Remonty, które przeprowadza państwowa spółka przyczyniają się do opóźnień pociągów innych przewoźników, w tym Kolei Śląskich. Innym najczęstszym powodem opóźnień są zdarzenia, na które Koleje Śląskie nie mają wpływu: opóźnienia pociągów PKP Intercity i ich pierwszeństwo na dworcach; wypadki z udziałem ludzi i zwierzyny; siła wyższa.

Przyczyny opóźnień:

  • modernizacje/ remonty,
  • wydłużone lokowanie podróżnych,
  • usterki urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
  • zaniki napięcia w sieci trakcyjnej oraz usterki sieci trakcyjnej,
  • niezaplanowane, ale konieczne do wykonania przeglądy infrastruktury kolejowej (np. w przypadku linii dwutorowych lub więcej, na jednym torze trwają prace związane z podbiciem toru bądź przeglądem sieci trakcyjnej, a na drugim prowadzony jest ruch pociągów),
  • przepuszczanie pociągów o wyższej kategorii, uruchamianych przez innych przewoźników,
  • konieczność krzyżowania się w stacjach lub mijankach na liniach jednotorowych (wówczas musimy poczekać aż opóźniony pociąg, jadący z przeciwnego kierunku, zwolni szlak i stąd nasz pociąg się wtórnie opóźnia),
  • wąskie gardła infrastruktury kolejowej,
  • awarie taboru pociągów KŚ lub innych przewoźników (mam tu na myśli takie awarie, które może naprawić maszynista, korzystając z własnego doświadczenia bądź z pomocą telefoniczną),
  • defekty pociągów KŚ lub innych przewoźników (czyli awarie wymagające pomocy innych jednostek trakcyjnych w celu ściągnięcia ze szlaku, ponieważ pociąg nie jest w stanie samodzielnie zjechać),
  • przejścia składów, drużyn trakcyjnych, drużyn konduktorskich,
  • skomunikowania z pociągami KŚ lub innych przewoźników,
  • oczekiwanie na opóźnione autobusy komunikacji zastępczej, które np. utknęły gdzieś w korku,
  • ograniczenia prędkości nieujęte w rozkładzie jazdy,
  • siła wyższa, czyli na przykład podmycie toru spowodowane ulewnymi opadami deszczu, powalone drzewo na sieć trakcyjną czy gęsta mgła, mrozy,
  • wypadki z udziałem osób postronnych,
  • dewastacja infrastruktury kolejowej, np. próby kradzieży sieci trakcyjnej,
  • interwencje pogotowania ratunkowego bądź policji,
  • potrącenia zwierzyny leśnej.

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

4 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 8.9µg/m3 PM2.5: 7.7µg/m3