Jeszcze tego lata do użytku ma zostać oddany budynek dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej. Dworzec, wraz z parkingami, rondami i drogami wybudowanymi przez miasto, tworzy nowy i wygodny układ komunikacyjny.
Modernizacja, prowadzona na zlecenie PKP S.A., ruszyła w grudniu 2021 roku. W efekcie obiekt odzyska dawny blask, a w środku znajdą się kasy biletowe, poczekalnia, toalety i powierzchnie biurowe, które od PKP wynajmować będzie miasto. Przeniesie się tam Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości. W holu znajdzie się miejsce na automaty ze słodyczami czy napojami. Kolejowa spółka dysponuje jeszcze wolnym lokalem, który może zostać przeznaczony na działalność komercyjną.
Przedstawiciele PKP podkreślają, że na dworcu wdrożonych zostanie wiele rozwiązań przyjaznych środowisku: w budynku i jego otoczeniu zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet. Budynek jest ocieplony od wewnątrz, ogrzewany z pomocą pomp ciepła, a stolarka okienna i drzwiowa charakteryzuje się niskim współczynniku przenikalności cieplnej.
Ciekawostką będą ogrody deszczowe suche, które powstaną w sąsiedztwie budynku. Na powierzchni 256 m kw. zostanie zasadzonych około 2500 roślin, takich jak kosaciec syberyjski, krwawnica pospolita, mięta wodna, tojeść rozesłana czy skrzyp zimowy. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby.
Budynek dworca jest uzupełnieniem nowego układu drogowego, który powstał w centrum Dąbrowy Górniczej. Tworzy go:
- prawie 2 km droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i przebudowaną ul. Kolejową;
- droga pod nowym wiaduktem kolejowym, która łączy ulice Kościuszki i Limanowskiego;
- tunel pieszo-rowerowy w miejscu zlikwidowanego przejazdu przy ul. Konopnickiej;
- droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą;
- parkingi na 375 miejsc po obu stronach torów z wjazdami od ulicy Kolejowej i Limanowskiego;
- przejście podziemne z windami między peronami i parkingami po obu stronach torów;
- centrum przesiadkowe przy dworcu PKP, do którego dojeżdżają autobusy.
Wzdłuż nowego układu drogowego – z rondami na pięciu skrzyżowaniach – zainstalowano ledowe oświetlenie, powstały także chodniki i drogi rowerowe.
Oprócz układu drogowego, modernizację przeszło również torowisko i trakcja elektryczna w rejonie stacji. Dodatkowo dołożono tam trzeci tor, pozwalający obsługiwać ruch lokalny. Zachowano także miejsce na czwarty tor. Na stacji zmodernizowano perony i zbudowano prowadzące do nich przejście podziemne z windami.