Dzisiaj, 31.10.2022r. oddano do dyspozycji mieszkańców ostatni etap budowy centrum przesiadkowego w Mikołowie wraz z modernizacją układu drogowego centrum miasta. To największa inwestycja ostatnich lat w mieście. Koszt po stronie UM Mikołów wyniósł ok. 30 mln złotych.
Prace rozpoczęły się w 2018r. Poprzedzone były wielomiesięcznym procesem przygotowawczym, na który składały się: planowanie, uzgodnienia branżowe, uzyskanie potrzebnych decyzji i pozwoleń, otrzymanie dofinansowania do projektu oraz ogłoszenie przetargu na wykonawstwo.
Władze Mikołowa w rozwoju miasta kierują się rozwiązaniami proekologicznymi. Stawiają na transport publiczny i tworzą warunki do komfortowego przemieszczania się po metropolii. Nowe centrum przesiadkowe, zmodernizowany układ drogowy i nowy wiadukt kolejowy mają służyć mieszkańcom przez dekady. Stąd decyzja o tak szerokim zakresie projektu”
Dla zminimalizowania uciążliwości projekt podzielono na części:
1. Część 1: Budowa łącznika ulic Waryńskiego – Kolejowa. 470m, droga skanalizowana, oświetlona energooszczędnymi lampami, obustronne chodniki, ścieżki rowerowe, mała architektura – ławki. Lepsze skomunikowanie Reta - centrum, rozładowanie natężenia ruchu w centrum.
Budowa parkingu obsługującego CP– ok. 200 miejsc (pojazdy osobowe, autobusy, jednoślady).
2. Część 2, etapy 1, 2, 3: Budowa płyty dworca (1 etap) – 5 peronów z nowoczesnymi wiatami, system dynamicznej informacji pasażerskiej, infokioski z dotykowymi ekranami, hotspoty, podgrzewane ławki we wiatach, ogniwa fotowoltaiczne na dachach wiat. Budowa ronda (2 etap|) na skrzyżowaniu Prusa i Kolejowej; budowa ronda turbinowego u zbiegu Prusa i Miarki, modernizacja układu drogowego między rondami (3 etap). Instalacja monitoringu: teren dworca i nowy układ drogowy – 67 kamer.
3. Część 2, etap 4: całkowita przebudowa wiaduktu kolejowego (PKP PLK) i modernizacja układu drogowego biegnącego pod nim (UM Mikołów).
Włożyliśmy dużo wysiłku, by czasowo skoordynować inwestycję PKP PLK z harmonogramem prac UM. Efekt: powstał trzykrotnie szerszy wiadukt, zmodernizowana jezdnia pod nim, rondo w miejsce skrzyżowania ulic Prusa, Rybnickiej, Wyzwolenia i Towarowej.”
Nie zapomniano również o ekologicznych aspektach inwestycji, na które składają się: ogniwa fotowoltaiczne na wiatach, 2 stanowiska z ładowarkami dla samochodów elektrycznych, obsadzenie terenu setkami krzewów, kwiatów i innych roślin.
Wiosną powstaną też ścieżki rowerowe rozchodzące się z centrum w różnych kierunkach Mikołowa.