Noworoczne postanowienia i plany. Jak wytrwać?

Siłownia

Redakcja

29 grudnia, 2023

Nadchodzi nowy rok, a dla wielu z nas to okres wprowadzania ważnych zmian w życiu. Niestety często nasze noworoczne postanowienia kończą się bardzo szybko. Co zrobić, żeby w nich wytrwać?

Wielu z nas coś sobie obiecuje przed nowym rokiem. Zmiana trybu życia, więcej sportu, rzucenie palenia, ograniczenie alkoholu, nowe hobby, wcześniejsze wstawanie, większa organizacja dnia itd. Jednak najczęściej gdzieś te plany zanikają i wracamy do starych nawyków.

Co zrobić, żeby wytrwać w noworocznych postanowieniach? Siła woli nie spada z nieba. To zasób, który wypracowujemy poprzez wytrwałość i konsekwencję, poprzez przełamywanie schematów i słabości. Możemy ten mechanizm porównać do mięśnia, który niećwiczony wiotczeje, jest słaby i niewydolny. Im bardziej dajemy losowi wyznaczać ścieżkę naszego życia, bez pokonywania przeszkód na drodze do celu, tym słabsza staje się nasza siła woli komentuje dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholożka z Uniwersytetu SWPS. 

W skrócie? Ćwiczyć i powtarzać. Aby noworoczny plan stał się częścią codzienności, musi być powtarzany. Nie można się poddawać. To nic, że czasami słabsza wola zwycięży. Najważniejsze jest, żeby "wrócić" i "walczyć" dalej. Najczęściej nie pomaga stawianie sobie wygórowanych celów. Lepiej zacząć od mniejszych rzeczy i iść do przodu metodą krok po kroku.

Nawyk

Jak dodaje dr Jarczewska-Gerc, do wykształcenia nawyku potrzeba około trzech miesięcy. Badania Gabriele Oettingen i Petera Gollwitzera pokazują jednak, że po tym czasie następuje punkt krytyczny w kontekście podtrzymania zamierzonego celu.

- Carol Dweck, amerykańska psycholog społeczna, wskazuje, że rozróżnienie to wynika z przekonań ludzi o stałości lub zmienności tego, kim jest człowiek - jego różnych cech osobowości. Jeśli uważamy, że jesteśmy ukonstytuowanymi jednostkami o stałych przekonaniach i postawach, porażka jest dowodem na naszą niską skuteczność. Gdy natomiast wierzymy, że nasz rozwój podlega ciągłym zmianom i nie jest zakończony (co jest znacznie bliższe prawdzie), niepowodzenie stanowi jedynie informację zwrotną odnośnie naszych działań. Może nie włożyliśmy w nie wystarczająco dużo pracy? Czy kierunek albo środki były niewystarczające? Należy spróbować znaleźć odpowiedzi na te pytania i zmodyfikować następne procesy - ocenia dr Ewa Jarczewska-Gerc.

W utrzymaniu noworocznych postanowień pomóc mogą bliscy. Posłużyć się możemy także aplikacjami na telefon, które np. przypominają nam o wykonaniu jakieś czynności. Inne aplikacje pozwolą nam ułożyć plan żywieniowy, jeżeli chcemy odżywiać się zdrowiej.

- Kluczem do odzyskania kontroli nad swoim życiem w różnych sferach - zawodowej, czy osobistej, jest skupienie na procesie, drodze do upragnionego celu i robienie rzeczy, na które chwilowo nie mamy ochoty. Wówczas pozytywny wynik - sukces - staje się pewnym „produktem ubocznym” naszego mrówczego, konsekwentnego działania. Zresztą po pewnym czasie, kiedy zaobserwujemy, jakie efekty przynosi przełamywanie niechęci do “remontowania” prawdopodobnie polubimy ten proces i działanie mimo trudności i wysiłku stanie się także przyjemnością. Taką trwałą i niezależną od zmiennych czynników sytuacyjnych - ocenia psycholożka. 

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

11 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 10.1µg/m3 PM2.5: 9.3µg/m3