Nowa linia tramwajowa wzdłuż ulicy Grundmanna w Katowicach

Po 21 miesiącach od podpisania umowy tramwaje liniowe rozpoczną eksploatację nowej linii tramwajowej wzdłuż ul Grundmanna Fot K Kalkowski

Redakcja

22 grudnia, 2023

Stało się! Otwarta została nowa, wybudowana całkowicie od "zera" linia tramwajowa w Katowicach. To pierwsza taka inwestycja od 76 lat w tym mieście. 

Ostatnia budowana od podstaw linia tramwajowa w Katowicach to przedłużenie linii od ówczesnej zajezdni przy ówczesnym Parku Południowym (Park Kościuszki) do pętli Brynów, oddane do użytku we wrześniu 1947 r. W późniejszych latach prowadzone były różne inwestycje tramwajowe, w tym dobudowa drugiego toru na odcinkach jednotorowych (np. do Szopienic czy Koszutki), zmiana położenia torowiska (np. wzdłuż ul. Chorzowskiej czy Gliwickiej za Bracką) czy budowa zajezdni w Zawodziu.

Umowa na budowę linii wzdłuż ul. Grundmanna została podpisana w marcu 2022 roku. Wykonawca wstępnie miał 14 miesięcy na zrealizowanie zadania pod nazwą „Budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach. Połączenie dwóch magistralnych linii tramwajowych funkcjonujących w układzie wschód – zachód biegnących ul. Chorzowską oraz ul. Gliwicką”. Nastąpiło jednak półroczne opóźnienie.

Zadanie to nie należało do najłatwiejszych, bo wymagało zbudowania wiaduktu z dwutorową linią tramwajową nad Drogową Trasą Średnicową w postaci nowego przęsła wiaduktu, po zachodniej stronie istniejących przęseł. A to wszystko na ruchliwej i często korkującej się ul. Chorzowskiej.

Odcinek nowej linii tramwajowej wzdłuż ulicy Grundmanna jest krótki, ale ma znaczenie strategiczne. W przypadku organizowania uroczystości na Rynku daje on możliwość alternatywnego poprowadzenia ruchu tramwajowegoskomentował prezydent Katowic, Marcin Krupa. 

Nowa linia tramwajowa w Katowicach

W ramach zadania pn „Budowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach. Połączenie dwóch magistralnych linii tramwajowych funkcjonujących w układzie wschód – zachód biegnących ul. Chorzowską oraz ul. Gliwicką” wybudowano 1475 metrów toru pojedynczego (mtp) w różnych konstrukcjach (torowisko klasyczne na podkładach, podlew ciągły, płyty prefabrykowane). Zamontowano 2950 mb. szyn, 6 rozjazdów dwutorowych, 12 zwrotnic i 6 kompletów przyrządów wyrównawczych. Do budowy torowiska użyto 3000 m3 kruszyw różnych frakcji, wylano też ponad 700 m3 betonu. Wzdłuż nowego torowiska stanęło 60 słupów trakcyjnych, na których rozciągnięto 2360 mb. sieci trakcyjnej.

Wybudowana została również nowa podstacja trakcyjna wyposażona w nowe urządzenia, powstał nowy wiadukt tramwajowy nad Drogową Trasą Średnicową oraz most tramwajowy nad Rawą. Pasażerowie do dyspozycji otrzymają 4 platformy przystankowe, po dwie zlokalizowane na obu krańcach nowej linii, w pobliżu skrzyżowań z ul. Chorzowską i ul. Gliwicką. Całkowity koszt to ok. 37 mln zł netto (ok. 45,5 mln zł brutto) z czego ok. 20 mln zł netto to dofinansowanie unijne.

Sama inwestycja ma pozwolić na bezpośrednie skomunikowanie wschodnich dzielnic Katowic z Parkiem Śląskim, Stadionem Śląskim czy osiedlem Tysiąclecia. Dodatkowym efektem realizacji tej inwestycji będzie poprawa elastyczności ruchu tramwajowego, pozwalając np. na ominięcie odcinka zablokowanego w skutek kolizji, awarii czy innych niecodziennych wydarzeń.

Łącznikiem wzdłuż ul. Grundmanna pojedzie wydłużona linia 25 z Szopienic do Parku Śląskiego.

Teraz Tramwaje Śląskie i Miasto Katowice chcą skupić się na realizacji obiecywanej od wielu lat kolejnej inwestycji, tak zwanego tramwaju na południe miasta. 

fot. UM Katowice

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

8 o

katowice

Cóż... Bywało lepiej.

PM10: 33.6µg/m3 PM2.5: 26.5µg/m3