2000 zestawów mogących uratować życie trafi do rudzkich seniorów. Chodzi o specjalne koperty do przechowywana w lodówce z informacjami o stanie zdrowia, zażywanych lekach oraz kontaktem do najbliższych. Koperty można już odbierać w Biurze Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta.
Po raz pierwszy Rudzka Koperta Życia trafiła do seniorów z Rudy Śląskiej w 2016 r.
– Od tego czasu przekazaliśmy już 5000 takich kopert, które trafiły do osób starszych, samotnych oraz przewlekle chorych – wylicza prezydent Michał Pierończyk.
Tegoroczna akcja rozpoczyna się nieprzypadkowo tuż przed Dniem Babci i Dziadka.
– To właśnie seniorzy są tą grupą społeczną, której w pierwszej kolejności dedykowane są nasze koperty. Na co dzień zmagają się z różnymi chorobami oraz trudnościami, często mieszkają samotnie. Stąd w sytuacja zagrożenia zdrowia taka koperta, w której znajdują się wszelkie najważniejsze informacje o stanie zdrowia oraz kontakt do rodziny, może uratować życie – podkreśla prezydent.
Przygotowany przez rudzki magistrat zestaw ratunkowy to ankieta dotycząca stanu zdrowia pacjenta, zażywanych przez niego leków, grupy krwi, przebytych operacji, wraz z kontaktem do najbliższych. Po jej wypełnieniu wkłada się ją do specjalnej koperty i szczelnie zamyka, a następnie wkłada do lodówki.
– Jest to urządzenie, które znajduje się niemal w każdym domu, jest z daleka widoczne i wiadomo, gdzie go szukać – wyjaśnia Krzysztof Piecha, naczelnik Wydziału Kultury, Komunikacji Społecznej i Promocji Miasta.
Całość zestawu dopełnia instrukcja informująca, jak prawidłowo wypełnić ankietę oraz magnes z adnotacją: „Tu znajduje się Rudzka Koperta Życia”, który należy umieścić na drzwiach lodówki.
O słuszności tego typu akcji przekonany jest Artur Żurek, ratownik medyczny, który podkreśla, że jej adresatem powinny być nie tylko osoby starsze, ale generalnie wszystkie osoby mieszkające samotnie, które cierpią na choroby przewlekłe.
– W przypadku utraty przytomności przez taką osobę i przybycia zespołu ratunkowego taki zestaw ratunkowy, jak koperta życia, może ocalić życie – tłumaczy Żurek.
Doświadczony ratownik wskazuje także inne, sprawdzone miejsce na umieszczenie koperty życia.
– Jest to wewnętrzna strona drzwi wejściowych do mieszkania. Ratownicy po wejściu od razu widzą taką kopertę, którą można przytwierdzić do drzwi np. pinezką - precyzuje.
Rudzki magistrat przygotował 2000 kopert życia. Są one dostępne w Biurze Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta na parterze budynku przy pl. Jana Pawła II 6 oraz Wydziale Kultury, Komunikacji Społecznej i Promocji Miasta, w tym samym budynku na trzecim piętrze w pokoju nr 325.