Jak suplementować witaminę D?

Jak suplementowac witamine d

Redakcja

1 kwietnia 2024

Ponad 80% witaminy D w organizmie jest wynikiem syntezy skórnej, do której dochodzi w efekcie działania promieni słonecznych. Występuje ona w trzech głównych formach: cholekalcyferol (witamina D3), ergokalcyferol (witamina D2) i 25-hydroksykalcyferol. Najważniejsza dla naszego zdrowia jest witamina D3, która powstaje w skórze pod wpływem światła słonecznego. Ze względu na niskie ilości w produktach spożywczych witaminy D3, suplement diety i jego regularne przyjmowanie staje się szczególnie ważne zwłaszcza w okresie od października do kwietnia, kiedy w naszym kraju występuje znacząco niższe nasłonecznienie.

Jak prawidłowo suplementować witaminę D? Wyjaśniamy w naszym dzisiejszym artykule!

Witamina D – suplementacja

Dawkowanie witaminy D zależy od wieku, stanu zdrowia oraz określonych okoliczności życiowych. W przypadku suplementacji - mającej na celu zapobieganie niedoborom witaminy D - stosujemy zalecane dawki profilaktyczne, różniące się w zależności od grupy wiekowej oraz innych czynników.

  • Dla dorosłych w wieku od 19 do 65 lat, jeśli odpowiednio dużo czasu spędzają na słońcu, z reguły wystarczająca będzie dawka dzienna 800-2000 IU, w zależności od masy ciała.
  • Dla niemowląt, dawka witaminy D wynosi 400 IU dziennie przez cały rok. Dla dzieci w wieku od 1 do 10 lat przewiduje się dawkę 600-1000 IU dziennie, zaś dla dzieci od 11 do 18 lat - 800-2000 IU dziennie.
  • Osobom powyżej 65 roku życia przyjmowanie witaminy D w formie suplementu zaleca się przez cały rok w dawce 800-2000 IU dziennie. Dla seniorów powyżej 75 roku życia wskazana dawka to 2000-4000 IU dziennie, ze względu na zmniejszoną skuteczność syntezy skórnej oraz potencjalnie obniżone wchłanianie i metabolizowanie witaminy D.
  • U kobiet ciężarnych i karmiących, zazwyczaj stosuje się dawkę 1500-2000 IU, lecz indywidualnie dobiera ją dla pacjentki lekarz ginekolog.
  • Dla osoby dorosłej z niedoborem witaminy D, zalecane dawki suplementacji wynoszą od 7 000 do 10 000 IU dziennie, gdy poziom witaminy D we krwi jest poniżej 20 ng/ml. W przypadku mniejszego niedoboru, w zakresie 20-30 ng/ml, przyjmowane dawki powinny wynosić przynajmniej 4 000 IU dziennie. Dla dzieci i młodzieży z niedoborem poniżej 20 ng/ml potrzebna jest dawka 3 000 – 5 000 IU/dzień.
  • Osobom otyłym zaleca się podwójną dawkę witaminy D w stosunku do osób o prawidłowej masie ciała, aby zapewnić odpowiednią jej absorpcję.

Podczas stosowania dużych dawek witaminy D wskazana jest cykliczna kontrola jej poziomu we krwi (co około 3 miesiące), aby monitorować skuteczność suplementacji.

Warto pamiętać, że witamina D należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Z uwagi na to wskazane jest spożywanie jej razem z posiłkiem zawierającym tłuszcz. Badania sugerują, że optymalna wchłanialność witaminy D występuje przy spożyciu około 11 g tłuszczu, co odpowiada mniej więcej łyżce oliwy lub dwóch jajach kurzych.

Witamina D3 - kiedy sięgnąć po suplement?

Jak wykazują badania, większość Polaków ma niewystarczający poziom witaminy D, a jej niedobór stanowi problem ogólnoświatowy.

Zapotrzebowanie na tę witaminę zależy od różnych czynników, takich jak czas spędzany na słońcu, wiek, dieta, a także zawartość wapnia i fosforu w spożywanych potrawach. Do osób wykazujących zwiększone zapotrzebowanie zaliczają się m.in. wcześniaki, osoby otyłe i starsze, pracujące w nocy oraz osoby o ciemnym odcieniu skóry.

W Polsce, ze względu na ograniczoną ilość słonecznych dni, zaleca się właściwie dostosowaną suplementację szczególnie od października do kwietnia. Jeśli ekspozycja na słońce od maja do września jest ograniczona, na przykład ze względu na stosowanie kremów z filtrem UV, warto kontynuować suplementację przez cały rok w dogodnej dla siebie formie. Witamina D jako suplement dostępna jest w postaci kapsułek, tabletek musujących lub kropli w sklepie https://www.activlab.pl/witamina-d-suplementacja.

W przypadku niedoboru witaminy D mogą wystąpić różne symptomy kliniczne i biochemiczne. Przy ciężkim niedoborze (0-10 ng/ml) pojawiają się objawy ostrej nadczynności przytarczyc, dysfunkcji wchłaniania wapnia, miopatii, osteomalacji. W przypadku średniego niedoboru (>10-20 ng/ml) dochodzi do obniżenia wchłaniania jelitowego wapnia oraz gęstości kości.

W związku z powyższym zaleca się kontrolowanie stężenia 25-hydroksywitaminy D w surowicy krwi, zwłaszcza u osób starszych.

Jak działa witamina D3 w postaci suplementu?

Witamina D pełni niezwykle istotną rolę w organizmie, wpływając na szereg procesów fizjologicznych. Przede wszystkim, jest niezbędna dla zdrowia układu kostnego, ponieważ umożliwia wchłanianie wapnia i fosforanów z jelit, co jest istotne dla mineralizacji kości. Brak wystarczającej ilości tej witaminy może wywołać zaburzenia w ich budowie i gęstości, zwiększając ryzyko złamań i innych schorzeń.

Ponadto, witamina D odgrywa istotną rolę w regulacji układu immunologicznego oraz zapobieganiu schorzeniom związanym z zaburzeniami proliferacji komórek. Niedobór witaminy D został także powiązany z patogenezą wielu chorób metabolicznych, w tym otyłości, insulinooporności oraz cukrzycy.

Dlatego ważne jest zapewnienie organizmowi odpowiedniej ilości witaminy D poprzez ekspozycję na słońce, właściwą dietę oraz suplementację, aby uniknąć poważnych problemów zdrowotnych związanych z jej niedoborem.

powiązane artykuły:

Krem z witaminą c 2023
Lifestyle 22 marca 2023

Witamina C ma wiele różnych zastosowań dla naszego organizmu i warto docenić ją w codziennej pie

Bio Bazar
Lifestyle 20 września 2022

Żywność spod znaku „eko” czy też „bio” staje się coraz bardziej porządana. Ludzie częściej zwraca

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

21 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 6.0µg/m3 PM2.5: 5.4µg/m3