
Zabezpieczone zostaną prześwity między mostami. Zazwyczaj ich nie zauważamy, jednak mogą być one śmiertelna pułapką. Do przetargu na wykonanie zabezpieczeń w 111 obiektach zgłosiła się m.in. firma z Lublińca.
Przerwy między pasami na moście wynikają ze specyfiki tej konstrukcji, jednak niestety bywają śmiertelną pułapką. We wrześniu 2018 roku mężczyzna chcący pomóc kobiecie, która miała kolizję na drodze ekspresowej w Pogórzu, w nocy nie zauważył, że na moście pomiędzy pasami jest metrowej szerokości szczelina. Przechodząc przez jezdnie, spadł z 10 metrów, poniósł śmierć na miejscu.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad systematycznie zabezpiecza takie prześwity. W 2021 zakryto je na 42 obiektach, teraz prace zostaną przeprowadzone na conajmniej 111, a przy pozyskaniu dodatkowych środków obejmą kolejne 82 obiekty na drogach krajowych w woj. śląskim. W naszym województwie oznakowano 235 prześwitów o łącznej długości blisko 15,5 km
Najwięcej, bo aż 89 obiektów zostanie zabezpieczonych na autostradzie A1, zaś na autostradzie A4 będą to 22 obiekty. W ramach opcji przewidziano do realizacji kolejne 82 obiekty. Z czego 6 zlokalizowanych jest na A4, 38 obiektów na S1, 9 obiektów na S52, 1 obiekt na S86 w Katowicach nad ul. Hallera, 3 obiekty na DK44 (w Mikołowie i Bieruniu Starym), 2 obiekty na DK46 w Lubecku, 5 obiektów na DK78 w Siewierzu, 3 obiekty nad DK81 (w Mikołowie, Pawłowicach i Skoczowie), 4 obiekty na DK86 (w Będzinie, Grodźcu, Będzinie, Wojkowicach Kościelnych, Będzinie Łagiszy) 11 obiektów na DK91 (w Koziegłowach, Zabijaku, Siewierzu, Wojkowicach Kościelnych, Podskalu).
Jak informuje GDDKiA: Do przetargu zgłosiły się dwie firmy. Gramar z Lublińca zaoferowała wykonanie podstawowego zakresu zamówienia za 5 472 303,21 zł a dla zamówienia objętego prawem opcji za 4 970 396,79 zł. Natomiast Tioman Group z Ostaszewa odpowiednio 6 293 722,02 zł (za wykonanie podstawowego zakresu zamówienia) oraz 4 898 329,80 zł (dla zamówienia objętego prawem opcji).