CPK to szansa dla regionu i ułatwienie dla mieszkańców?

Cpkwyry
Kastelik

Szymon Kastelik

3 marca, 2023

- Inwestycje kolejowe to szansa dla regionu i ułatwienie dla mieszkańców, a nie powód do obaw i protestów - stwierdza rzecznik prasowy CPK, który odniósł się do czwartkowego wystąpienia władz województwa, parlamentarzystów i samorządowców w Urzędzie Marszałkowskim.

2 marca 2023 roku w Urzędzie Marszałkowskim odbyło się wspólne posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. przeskalowanych inwestycji publicznych i przymusowych wywłaszczeń oraz działającej przy Sejmiku Województwa Śląskiego Komisji ds. analizy inwestycji kolejowych i innych inwestycji realizowanych przez administrację rządową w kontekście ich wpływu na realizację zadań Województwa Śląskiego. W rozmowach uczestniczyli radni Sejmiku, parlamentarzyści opozycji oraz samorządowcy i społecznicy, którzy od początku protestują przeciwko CPK.

Zarząd województwa śląskiego, z marszałkiem Jakubem Chełstowskim na czele, ogłosił wsparcie dla przeciwników budowy KDP przez województwo śląskiej.

- Wcześniej był zakaz, polityczny, partyjny, do tego, żeby CPK traktować jak świętość. To ważny projekt, ale nie może wykluczać mieszkańców i ich problemów - komentuje Chełstowski i dodaje, że projekt budowy CPK i KDP nie daje żadnych kompetencji regionalnemu samorządowi. - Ta inwestycja jest nieprzemyślana - dodaje marszałek województwa śląskiego.

- To nie jest projekt, który służy rozwojowi Polski - stwierdza poseł PO Gabriela Lenartowicz. Dodaje, że władza nie dała opozycji ani jednego, poważnego argumenty, który pokazałby, że CPK ma cel społeczny, pomoże Polakom oraz wpłynie na rozwój państwa.

WIĘCEJ W PONIŻSZYM WIDEO: 

Rzecznik prasowy CPK, Konrad Majszyk odniósł się do wystąpień polityków i samorządowców w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach. - Teza, że inwestycje kolejowe CPK są ustalane w Warszawie w oderwaniu od realiów lokalnych i że o życiu ludzi decydują „kreski na mapie" jest oderwana od rzeczywistości. Naszym celem jest wyznaczenie przebiegu tej linii w taki sposób, żeby zmniejszyć do minimum kolizje z zabudową mieszkalną. To właśnie dlatego, że badaliśmy wszystkie kolejne propozycje korekt przebiegów, które otrzymaliśmy podczas konsultacji, wariant inwestorski dla odcinka Katowice – Ostrawa jeszcze nie jest wybrany. W grę wchodzą cztery potencjalne przebiegi, z czego wariant inwestorski ogłosimy niebawem - komentuje rzecznik prasowy CPK.

Dodaje, że przy wyborze wariantu inwestorskiego, CPK wsłuchuje się w głos mieszkańców i samorządowców. -  Wyznaczając trasę, bierzemy pod uwagę kwestie techniczne, społeczne i środowiskowe, a więc zarówno kolizje z budynkami mieszkalnym, jak też zielonymi terenami ochronionymi. Ponieważ planujemy linię o parametrach technicznych dla prędkości do 250 km/h, wymaga ona toru o ściśle określonej geometrii, żeby pociąg mógł się w wystarczający sposób rozpędzić - informuje rzecznik prasowy. 

Jako argument za podaje, że nowa linia kolejowa przyspieszy podróż z Katowic do Warszawy oraz ograniczy wykluczenie komunikacyjne w województwie śląskim. - Dzięki kolejowym inwestycjom planowanym przez CPK w województwie śląskim nastąpi również skrócenie czasu przejazdu do Warszawy z Katowic do 1 godz. 40 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych, co pozwoli usprawnić komunikację kolejową w regionie. Nowa linia wymierny sposób przyczyni się do ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców umożliwiając sprawne i bezpieczne połączenia. Z Katowic do Jastrzębia Zdroju dojedziemy w 50 minut pociągiem regionalnym lub w 35 minut ekspresem (dziś brak jest takiego połączenia). Z Rybnika do Katowic mieszkańcy dojadą w 25 minut (dziś jadą ponad dwa razy dłużej), a z Wodzisławia Śląskiego w 42 minut (dziś taka podróż zajmuje od godziny do 1 h 20 minut) - stwierdza Konrad Majszyk z CPK. 

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

-2 o

katowice

Słaba jakość powietrza!

PM10: 66.1µg/m3 PM2.5: 59.4µg/m3