Rozpoczął się okres wyprzedaży. To amerykańskie "święto konsumpcjonizmu", które dotarło do Europy - tzw. Black Friday. Ale współcześnie wiele sklepów prowadzi nawet kilkutygodniowe wyprzedaże, tzw. "black weeks", aby wyprzedaż asortyment przed świątecznym szaleństwem zakupowym.
Okres wyprzedaży to prawdziwe łowy dla oszustów. Zwłaszcza w świecie wirtualnym. Dlatego każdy z nas powinien zachować szczególną ostrożność, kiedy postanowimy wpaść w wir promocyjnych zakupów w internecie.
Przede wszystkim należy zawsze zweryfikować sklepy, w których zamierzamy dokonać zakupu w sieci. Zarówno bezpośrednio z ich stron internetowych, jak również wystawione przez te sklepy produkty i usługi na portalach sprzedażowych oraz aukcyjnych.
Jeżeli nie znamy sklepu/hurtowni, warto sprawdzić jego NIP lub REGON w sieci. Można zweryfikować też adres za pomocą narzędzi typu. Google Maps. Pomocne mogą być opinie: nawet najlepszy sklep lub najlepszy produkt ma część opinii negatywnych. Jeżeli konkretny sprzedawca na kilka tysięcy opinii nie ma prawie żadnej negatywnej, należy zweryfikować go w inny sposób.
Pamiętajmy też o tym, że nie ma "świątecznych" cudów w komercyjnym świecie. Nie kupimy drogiego telefonu za połowę ceny sklepowej. Abstrakcyjne obniżki to kolejne narzędzie oszustów.
Należy weryfikować też strony internetowe sklepów: ich linki oraz certyfikaty. Każdy "porządny" sklep powinien mieć dokładnie opisane regulaminy, zasady przyjmowania zwrotów i reklamacji, dbać o nasze poufne dane oraz oferować wszystkie najpopularniejsze formy płatności. Warto wybierać opcję płatności "za pobraniem".
Jeżeli jednak chcemy płacić on-line, to sprawdźmy do jakiej strony przekierowuje nas strona sklepu lub portalu aukcyjnego. Jeżeli możemy, wybierajmy też sprawdzone już przez nas portale sprzedażowe.
Nigdy nie przekazujmy danych do logowania do bankowości internetowej oraz kodu BLIK. Powinniśmy też uważać na reklamy w social mediach. Nie wszystko jest złotem, co się świeci, a wiele takich reklam to zwyczajne oszustwa służące do wyłudzenia pieniędzy lub naszych danych.