Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
13 °C
AAA

Węzeł kolei dużych prędkości będzie w konurbacji śląskiej!

Miasta
Węzeł planowanej kolei dużych prędkości na trasie Warszawa – Budapeszt, nie powstanie w Małopolsce i nie ominie konurbacji śląskiej – zapewnił w środę w Katowicach minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Szef resortu infrastruktury uczestniczył w środę w posiedzeniu parlamentarnego zespołu ds. woj. śląskiego z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego, który zorganizowano w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Chociaż posiedzenie było poświęcone przede wszystkim infrastrukturze drogowej, minister Adamczyk nawiązał też m.in. do jednego z projektów kolejowych.

„Kiedy mówimy o kolejach, należy też powiedzieć o tym niezmiernie ważnym projekcie, projekcie przyszłości (…) - koncepcji, zaproponowanej przez Węgrów, kolei szybkich prędkości Warszawa – Budapeszt, docelowo w kierunku Bukaresztu i dalej na południe Europy. Trwają analizy przebiegu tej kolei dużych prędkości” - podał minister.

„Chciałem tutaj bardzo wyraźnie podkreślić i uspokoić wszystkich, przede wszystkim pana premiera – na dowód mam wiele maili od pana premiera, który pytał, czy to prawda, że centrum przesiadkowe kolei dużych prędkości do Budapesztu będzie +wyniesione+ gdzieś do Małopolski” - zrelacjonował Adamczyk.

„Nie, nie będzie wyniesione do Małopolski. Zasada ekonomiczna, ale przede wszystkim potrzeby regionu każą, aby lokować węzeł w konurbacji śląskiej. (…) Chciałem jasno i wyraźnie podkreślić: konurbacja śląska nie będzie ominięta w tym projekcie” - zapewnił minister infrastruktury.

Deklarację o połączeniu Polski, Czech, Słowacji i Węgier koleją wysokich prędkości ministrowie transportu krajów Grupy Wyszehradzkiej podpisali w maju ub. roku w Bratysławie. Minister transportu i budownictwa Słowacji Árpád Érsek mówił wówczas o pracach nad studiami opłacalności i technicznymi warunkami budowy połączenia kolejowego z Budapesztu przez Bratysławę i Brno do Warszawy.

„Chodzi o trasę, po której pociągi będą jechały z prędkością do 300 km/h, a do tego musi powstać nowy szybki tor kolejowy” - wyjaśniał w maju ub. roku Érsek.

Temat był kontynuowany we wrześniu ub. roku na Forum Ekonomicznym w Krynicy-Zdroju. Adamczyk zapewnił wtedy o „pracy zespołów roboczych ds. kolei dużych prędkości Warszawa – Budapeszt”. Minister minister spraw zagranicznych i handlu Węgier Péter Szijjártó informował, że węgierski rząd przeznaczył 5 mln euro na studium wykonalności przedsięwzięcia w tym kraju, które będzie gotowe na początku 2021 r.

Zgodnie z informacją spółki Centralny Port Komunikacyjny, powołanej pod kątem inwestycji budowy nowego portu lotniczego – Centralnego Portu Komunikacyjnego, do skrócenia podróży kolejowych poza granice kraju – do Czech, na Węgry i Słowację, ma przyczynić realizacja elementów Programu Kolejowego CPK.

Od 10 lutego stronie CPK można zgłaszać uwagi do korytarzy nowych linii kolejowych i tras drogowych. Konsultacje potrwają do 10 marca br. Ich uczestnicy mogą zgłaszać opinie do trzech części Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL).

Dokument ten powstał w ramach przygotowań spółki CPK do zaprojektowania i budowy ponad 1,6 tys. km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków kolejowych, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy. Cała sieć nowych linii kolejowych, w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości, ma umożliwić dojazd do CPK z większości największych miast Polski w nie dłużej niż 2,5 godz.

Zgodnie z Programem kolejowym CPK w kierunku woj. śląskiego wiedzie tzw. szprycha numer 7: CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Czechowice-Dziedzice – Jastrzębie-Zdrój – granica państwa. Jak informowano, Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) założono jako nowy punkt przesiadkowy i przystanek dalekobieżny dla rejonu Jaworzna, Chrzanowa i Olkusza.(PAP)


Komentarze