Czy w Polsce istnieją jeszcze wolne media? Trwa komisja sejmowa

Komisja sejmowa w sprawie Orlenu i Polska Press

Redakcja

8 stycznia 2021

Na piątkowym posiedzeniu połączonych sejmowych komisji będziemy pytać, czy istnieją jeszcze w Polsce wolne media - podkreślili w piątek politycy PSL. Chcemy wiedzieć, czy to, że Orlen przeznacza 120 mln zł na zakup koncernu Polska Press, za który płacą podatnicy, jest drogą demokracji - dodali.

W grudniu ubiegłego roku spółka PKN Orlen podpisała umowę przedwstępną na nabycie 100 proc. akcji wydawnictwa Polska Press. Dzięki temu będzie miała dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wydawnictwa, a także czytelników "Dziennika Bałtyckiego", "Polska The Times" czy "Dziennika Polskiego".

Posłanka Bożena Żelazowska podkreśliła na konferencji prasowej w Sejmie, że na piątkowym posiedzeniu połączonych: Komisji Kultury i Srodków Przekazu oraz Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych przedstawiciele PSL będą pytać, czy istnieją w naszym kraju jeszcze wolne media.

Dzisiaj chcemy wiedzieć, czy to, że Orlen przeznacza 120 mln złotych na zakup koncernu Polska Press, za który płacą podatnicy, i to jest kolejny krok, aby media w Polsce służyły tylko jednej partii - partii rządzącej, czy taka jest droga demokracji?

- powiedziała posłanka PSL.

Według niej, przypomina to czasy PRL, "kiedy wydawnictwo, kolportaż, druk były w jednych rękach". "Nie możemy do tego dopuścić. Stąd nasz udział dzisiaj na komisji kultury, stąd będą nasze jasne pytania" - zapowiedziała.

Poseł Jarosław Rzepa ocenił, że dzisiaj w mediach lokalnych trwa strach i obawa, "czy ten kręgosłup dziennikarski zostanie złamany, czy nie".

Mówię o tym nie bez przyczyny, ponieważ to, co się dzieje z mediami lokalnymi, które są najlepszym przekaźnikiem lokalnych informacji, budzi duże zaniepokojenie

- zaznaczył Rzepa.

Mam nadzieję, że na dzisiejszej komisji dowiemy się, kto doradził prezesowi Orlenu Danielowi Obajtkowi zrobienie takiego biznesu roku - dodał poseł ludowców.

Orlen informował, że planowany zakup akcji Polska Press wpisuje się w strategiczne plany spółki w zakresie wzmacniania sprzedaży detalicznej, w tym pozapaliwowej. Według firmy poprzez przejęcie Polska Press od niemieckiej Verlagsgruppe Passau Capital Group koncern uzyska m.in. dostęp do 17,4 milionów użytkowników internetu i możliwość pozyskania nowych klientów.
 

Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek powiedział na początku grudnia w PR24, że zakupy grup medialnych są dzisiaj naturalnym narzędziem robienia biznesu, a w przypadku Orlenu pomoże to rozwijać segment pozapaliwowy, w tym sprzedaż detaliczną. Zdaniem Obajtka zakup grupy Polska Press pozwoli lokować w mediach produkty zarówno dla klientów Orlenu (4 mln członków programu lojalnościowego), jak i przejętej niedawno Grupy Energa (3 mln klientów).

Polska Press posiada 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych. Portfolio wydawnictwa to także 500 witryn online. Wydawnictwo wydaje również takie tytuły prasowe, jak: "Polska The Times", "Dziennik Bałtycki", "Dziennik Polski", "Express Ilustrowany", "Echo Dnia" czy "Dziennik Zachodni". (PAP)

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

9 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 7.2µg/m3 PM2.5: 6.5µg/m3