Trwające inwestycje, związane z budową gliwickiego centrum przesiadkowego, powodują utrudnienia na okolicznych ulicach. To np. zwężenia głównych arterii, z którymi skomunikowane będzie samo centrum, ale też czasowe zamknięcia mniejszych dróg przebudowywanych w związku z tą inwestycją.
Centrum przesiadkowe, nazywane też Zachodnią Bramą Metropolii, zlokalizowano na dawnych terenach kolejowych po północnej stronie gliwickiego dworca kolejowego. Skomunikowane z głównymi ulicami Tarnogórską i Toszecką ma łączyć kolej, autobusy miejskie, regionalne i międzynarodowe, a także parkingi dla samochodów i rowerów.
Centrum przesiadkowe ma być częścią modernizowanego w Gliwicach systemu komunikacyjnego, którego drugim kluczowym elementem jest otwarty w grudniu 2016 r., po remoncie, gliwicki dworzec kolejowy. Po południowej części dworca przebudowane zostaną okoliczne ulice, m.in. przelotowa ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i Plac Piastów, będący dotąd węzłem autobusów miejskich.
Wszystkie nowe części inwestycji już powstają i powinny być gotowe do końca 2022 r. Wartą blisko 184 mln zł brutto umowę na budowę w ciągu dwóch lat centrum przesiadkowego miasto podpisało z konsorcjum Mostostalu Zabrze Gliwickiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego oraz Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach w sierpniu ub. roku.
Zgodnie z informacją z piątkowego biuletynu gliwickiego magistratu, w pół roku od rozpoczęcia prac gotowa jest już konstrukcja podziemna budynku obsługi pasażerów, widać też pierwsze zarysy szkieletu jego kondygnacji naziemnych. Powstają fundamenty pod zadaszenia centrum, rozpoczął się też już montaż konstrukcji pierwszych zadaszeń.
Trwają roboty związane z budową nowego przejścia podziemnego i przebudową istniejącego tunelu pod torami. Prace związane z zewnętrzną infrastrukturą podziemną wykonywane są na terenie przyszłego centrum przesiadkowego oraz przy ulicach Tarnogórskiej i Toszeckiej (z tego względu m.in. na ul. Tarnogórskiej wprowadzono już ruch jednokierunkowy).
Miasto zasygnalizowało w piątek, że wraz z dalszymi etapami inwestycji przeprowadzi remonty znajdujących się w pobliżu zabytków: ponadstuletniej kolejowej wieży ciśnień przy ul. Kolberga, a także budynku dawnej huty szkła przy ul. Toszeckiej 2b, w którym zostaną zabezpieczone otwory okienne i drzwiowe oraz będą wymienione konstrukcja i pokrycie dachu.
Przebudowę kilku ulic lub ich fragmentów w ścisłym centrum Gliwic tamtejsza miejska spółka drogowa zakontraktowała pod koniec grudnia ub. roku za ponad 41 mln zł. Spółka Eurovia Polska rozpoczęła zasadnicze prace ponad tydzień temu od ul. Na Piasku, na której do końca kwietnia obowiązuje zakaz ruchu (z wyjątkiem dojazdu i dojścia do posesji oraz siedzib firm; nie ma też możliwości parkowania).
W tym rejonie na placu Piastów docelowy ruch będzie się odbywał jednokierunkowo wokół wyspy centralnej oraz wyspy peronowej. Ul. Okopowa zostanie rozbudowana i połączona z pętlą autobusową linii A4 przy placu dworcowym. Na ul. Na Piasku powstaną miejsca postojowe – zarówno po wschodniej, jak i zachodniej jej stronie.
Na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego powstaną buspasy, wyspy separacyjne z azylami dla przechodniów i ścieżka pieszo-rowerowa łącząca plac dworcowy z drogą rowerową projektowaną wzdłuż ul. Jagiellońskiej. Fragment ul. Zwycięstwa zyska wykończenie z granitowej kostki. Zniknie dawne torowisko, po zlikwidowanych w mieście kilka lat temu tramwajach, a jezdnia zostanie zwężona.
Na terenie całej inwestycji powstaną nowe chodniki z ułatwieniami dla osób niedowidzących i drogi pieszo-rowerowe. Projekt zakłada wprowadzenie możliwie dużej ilości zieleni. Plac przed dworcem kolejowym zyska jednolitą nawierzchnię z granitowych płyt – z fontanną w formie lustra wody z pojedynczymi wodotryskami i ławkami.
Gliwice przygotowywały budowę centrum przesiadkowego od kilku lat. W listopadzie 2019 r. miasto otrzymało 129,5 mln dotacji do zasadniczej części inwestycji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20. Przebudowę układu komunikacyjnego po południowej stronie linii kolejowej finansuje w całości z własnego budżetu.
(PAP)