Dawna strażnica przy granicznym moście Przyjaźni w Cieszynie zostanie rozebrana, a w jej miejsce powstanie budynek transgranicznego centrum informacji turystycznej wraz z przestrzenią ekspozycyjną. Cieszyński magistrat ogłosił przetarg, który ma wyłonić wykonawcę.
Miasto w dokumentacji przetargowej podało, że termin składania ofert upływa 27 stycznia. Wykonawca, z którym podpisana zostanie umowa, będzie miał czas na zrealizowanie prac budowlanych w ciągu 15 miesięcy.
Rzecznik cieszyńskiego magistratu Katarzyna Koczwara poinformowała w środę, że przetarg obejmuje rozbiórkę stojącego nad brzegiem rzeki Olzy budynku, który służył niegdyś Straży Granicznej, a następnie budowę nowego obiektu i zagospodarowanie przyległego terenu.
Powstanie tam transgraniczne centrum informacji turystycznej wraz z przestrzenią ekspozycyjną przy granicznym Moście Przyjaźni na szlaku cieszyńskiego tramwaju
Rzecznik wyraziła nadzieję, że prace rozbiórkowe ruszą już wiosną br., a nowy budynek będzie można otworzyć w 2023 r. Dodała, że obok niego stanąć ma replika wagonu tramwajowego, który ponad 100 lat temu kursował po mieście.
Tramwaje przypomniane zostaną także w ramach modernizacji jednej z głównych ulic na starówce – Głębokiej. Drogowcy już pracują. Ul. Głęboka liczy ok. 400 m i przebiega od głównego placu miasta w bezpośrednie pobliże mostu granicznego z Czechami. Modernizacja, która obejmuje m.in. przebudowę i remont jezdni oraz chodników, kosztuje 4,77 mln zł. Po zakończeniu zadania powstać mają elementy upamiętniające trasę tramwaju. Zlokalizowane miałyby być po polskiej i czeskiej stronie miasta. W Cieszynie ma to być szyna wkomponowana w nawierzchnię. Wyróżnione zostałyby miejsca, w których znajdowały się przystanki.
Trasa tramwajowa powstała w Cieszynie w 1911 r. Liczyła niespełna 1,8 km. Łączyła historyczne centrum miasta z jego zachodnią częścią, położoną za rzeką Olzą (obecnie Czeski Cieszyn). Trasa wiodła od dzisiejszej ulicy Bielskiej przez Rynek i ulicę Głęboką, a następnie przez most na Olzie, główną ulicę współczesnego Czeskiego Cieszyna aż do dworca kolejowego. Linia istniała jeszcze po 1920 r., w którym miasto zostało podzielone miedzy Polskę i Czechosłowację, choć kontrola graniczna uniemożliwiała utrzymanie płynności. Zlikwidowano ją w 1921 r.
Cieszyn i Czeski Cieszyn przeanalizowały wspólnie możliwość przywrócenia tramwaju. Badania to wykluczyły z uwagi na koszty i względy technicznie. (PAP)