Stało się! Wydrążono pierwszy tunel w masywie Baraniej Góry!

ministerstwo infrastruktury

Redakcja

23 listopada, 2022

To jedna z największych i najtrudniejszych inwestycji drogowych w Polsce. 22 listopada 2022 r. została przebita druga nawa tunelu drążonego w masywie Baraniej Góry, w ciągu budowanej drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza - Milówka.

Do województwa śląskiego przyjechał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który w towarzystwie wojewody śląskiego Jarosława Wieczorka sprawdził, na jakim etapie są pracę związane z budową S1 na południu regionu. We wtorek, 22 listopada wydrążony został pierwszy tunel w masywie Baraniej Góry o długości 830 metrów. To tzw. obejście Węgierskiej Górki. Pierwsza nawa, w której pobiegnie jezdnia z południa w kierunku Żywca, została przebita 28 października br. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski bezpieczeństwa oraz obustronne chodniki ewakuacyjne.

– Budowa ekspresowej obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Przebicie tunelu to ważny krok w realizacji tej skomplikowanej inwestycji, który przybliża nas do jej ukończenia. S1 to droga istotna nie tylko dla województwa śląskiego, ale również bezpośrednie, szybkie połączenie ze Słowacją i państwami Europy Południowej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Trwa drążenia drugiego, również dwunawowego tunelu o długości ok. 1000 m, który umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń. W nawie, którą będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, do wydrążenia pozostało jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie, którą poprowadzona zostanie jezdnia w kierunku Żywca, brakuje jeszcze 550 m.

Budowa tego odcinka S1 to także prawie 1 km estakady w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Góra i ul. Zieloną, siedem obiektów inżynierskich: mostów drogowych i pozostałych estakad oraz rozbudowę istniejących węzłów Przybędza i Milówka.

- Trasa S1 na odcinku Przybędza - Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie posiadała dwa typy przekroju: jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku oraz dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku - informuje ministerstwo infrastruktury.

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

-8 o

katowice

Jakość powietrza jest średnia.

PM10: 58.7µg/m3 PM2.5: 52.5µg/m3