Przebudowa wiaduktu kolejowego nad Lwowską w Katowicach. Zmiany dla kierowców i pieszych

Csm Wizualizacja wiaduktu kolejowego nad ulica Lwowska w Katowicach w ciagu linii kolejowej nr 657 26dcaf8d8d

Redakcja

15 czerwca, 2022

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Lwowską w Katowicach. To część dużej inwestycji obejmującej stację towarową Katowice Szopienice Północne oraz linie od Bytomia do Zabrza i od Sosnowca do Mysłowic Brzezinki. Projekt za ponad 400 mln zł, ze środków unijnych POIiŚ, usprawnia przewozy towarów ekologicznym środkiem transportu w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym.

W Katowicach powstanie nowy wiadukt kolejowy przy ul. Lwowskiej. Istniejący obiekt zostanie rozebrany, a w jego miejsce będzie wybudowany nowy wiadukt. Pociągi na nim będą jeździły nie jak obecnie po jednym, ale po dwóch torach, co wpłynie na zwiększenie przepustowości linii kolejowej. Prace rozpoczną się od rozbiórki obiektu i przepustu dla pieszych. Następnie zostanie zamontowana zupełnie nowa konstrukcja, która będzie miała 15 m długości i 15 m szerokości. Pod wiaduktem na ulicy Lwowskiej piesi będą poruszać się chodnikami po obu stronach jezdni, zaplanowano też ścieżkę rowerową. 

Zakres prac wymaga zmian w komunikacji.

Od 20 czerwca pod wiaduktem ruch będzie prowadzony wahadłowo dla wszystkich pojazdów. Ruch pieszy będzie utrzymany.

Ponadto, całkowite zamknięcie ruchu pod wiaduktem i wprowadzenie objazdów dla komunikacji zbiorowej planowane jest 18-19 czerwca. Zmiany zostały uzgodnione z miastem i ZTM.  

W ramach tej samej inwestycji prowadzona jest kompleksowa przebudowa stacji towarowej Katowice Szopienice Płn. Wymieniane są tory, a także montowane są nowe konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Budowana jest nowa nastawnia, z której dyżurni ruchu za pomocą komputerowych urządzeń czuwać będą nad bezpiecznym przejazdem pociągów. Prace zaplanowano tak, aby utrzymać ciągłość ruchu towarowego w okresie przebudowy. 

Zadanie obejmuje też linię łączącą Bytom z Gliwicami oraz Sosnowiec z Mysłowicami. Pociągi towarowe jeżdżą już szybciej i sprawniej po dwóch nowych torach na zmodernizowanym odcinku Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. Prace objęły wymianę ok. 18 km torów, 25 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też 3 nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, skąd dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie pociągów.

Zakończyły się też prace na trasie od posterunku odgałęźnego Dorota w Sosnowcu do Mysłowic Brzezinki. Wymieniono ponad 17 km torów i sieci trakcyjnej. Wyremontowano 14 obiektów inżynieryjnych, w tym największy – 300-metrowy wiadukt kolejowy w Jaworznie. W efekcie po tej linii kursują cięższe pociągi z większą prędkością do 80 km/h.

 

Csm Wiadukt nad ul Lwowska Katowice pod wiaduktem samochod znaki drogowe fot Szymon Grochowski 0ea6343bb2

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

0 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 15.2µg/m3 PM2.5: 13.7µg/m3