Po okresie projektowania rozpoczęły się prace na ważnym dla ruchu towarowego w woj. śląskim połączeniu kolejowym z Bytomia do Gliwic - odcinku Zabrze Biskupice - Maciejów Północny – podała we wtorek spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Wartą ponad 315 mln zł brutto umowę na rewitalizację odcinków Bytom – Zabrze Biskupice – Maciejów oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka spółka podpisała w styczniu 2019 r. Była to część przetargu obejmującego także prace na połączeniu Chorzów Stary – Mysłowice; tamta część ze względu na zbyt drogie oferty została jednak unieważniona.
We wtorek PLK podały, że po zakończeniu okresu projektowego wykonawca rozpoczął roboty na szlaku Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice. W pierwszym etapie prowadzony jest demontaż sieci na jednym z dwóch torów. Do wymiany jest łącznie 41 km torów i sieci trakcyjnej oraz 32 rozjazdy.
W ramach tego kontraktu zaplanowano odnowę 35 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów w Zabrzu przy ul. Mikulczyckiej, Grunwaldzkiej i Wolności, a także w Sosnowcu przy ul. Skwerowej. Na stacji Zabrze Biskupice oraz w Maciejowie Północnym wyremontowane mają zostać nastawnie. Prace torowe przewidziano też na stacji Bytom Bobrek.
Dzięki zastosowaniu torów bezstykowych i ekranów akustycznych ograniczone ma zostać oddziaływanie kolei na otoczenie. Pociągi pojadą szybciej, do 100 km/h. Zwiększy się też przepustowość tras i poprawione ma zostać bezpieczeństwo - np. na przejeździe kolejowo-drogowym w Zabrzu przy ul. Ziemskiej wymienione zostaną urządzenia przejazdowe.
We wtorek PLK przypomniały, że zakończenie tych robót zaplanowane jest w połowie 2022 r. Zarządca kolejowej infrastruktury wskazał też, że projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W woj. śląskim oraz na terenach sąsiednich regionów PKP Polskie Linie Kolejowe dzięki remontom zwiększały w ostatnim czasie możliwości przewozu ładunków m.in. na liniach: Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze, Katowice Ligota – Tychy oraz Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia.
Od czerwca br. pociągi korzystają z ważnej w ruchu towarowym, modernizowanej linii kolejowej nr 146 Wyczerpy – Chorzew Siemkowice. Z końcem stycznia br. PLK wybrały najkorzystniejszą ofertę na przebudowę magistrali węglowej w centralnej części woj. śląskiego - najbardziej wysuniętego na południe odcinka linii kolejowej nr 131.(PAP)