PLK: na linii Zawiercie – Częstochowa dwa nowe tory do Myszkowa

71250275 10159099762439569 5104811365667700736 o

Redakcja

11 grudnia 2019

Na modernizowanej linii kolejowej nr 1 między Zawierciem a Częstochową dostępne są już dwa nowe tory od Zawiercia do Myszkowa, a także nowy tor od Poraja do Częstochowy – podała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Po rozplanowanym do III kwartału 2020 r. remoncie, podróż tym odcinkiem - historycznej kolei warszawsko-wiedeńskiej - ma skrócić się o blisko 10 minut. W środę zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, poinformował o postępach wartej ponad 380 mln zł inwestycji między Zawierciem a Częstochową, wykonywanej przez firmę ZUE.

Czytaj także: nowe pociągi na trasach

Według PLK od listopada br. pociągi jeżdżą po dwóch nowych torach z Zawiercia do Myszkowa i na tym odcinku podróżni korzystają z nowych peronów na stacji Myszków oraz na przystankach: Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole (na przystanku Myszków Mrzygłód budowane jest jeszcze przejście podziemne).

Nowym torem kursują też już pociągi między Porajem a Częstochową. Między tymi stacjami są nowe, podwyższone względem dotychczasowych perony w Korwinowie i Częstochowie Rakowie (na tym ostatnim przystanku remontowane jest przejście podziemne będą zamontowane windy).

PLK akcentują, że wykonawca prac stosuje m.in. zaawansowaną mechanizację. Na 14 km torów (z 88 km objętych kontraktem) między Myszkowem a Porajem wykorzystywana jest maszyna PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej. Urządzenie to ściąga stary tor, a w jego miejsce układa nowe szyny z podkładami - skracając prace na tym założonym odcinku „jedynki” ze standardowych ok. trzech miesięcy do ośmiu dni.

Do wykonania są jeszcze m.in. przebudowa przystanków Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko, Masłońskie Natalin oraz stacji Poraj. Na stacji Poraj PLK budują też nową nastawnię.

Prace prowadzone są bez wstrzymania ruchu. W korygowanym okresowo rozkładzie jazdy są utrudnienia dla podróżnych - np. wraz z rozpoczęciem prac w ub. roku niektóre pociągi regionalne i dalekobieżne skierowano przez stację Częstochowa Mirów, z pominięciem Korwinowa.

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” realizowany jest w formule „projektuj i buduj”. Współfinansowanie projektu o wartości ok. 371 mln zł zapewnia kwota 198,3 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Proces realizacji inwestycji nadzoruje Fundacja Batorego w ramach "Paktu Uczciwości" - pilotażowego programu organizowanego przez Komisję Europejską.

W poprzednich latach PLK remontowały już kluczowe odcinki linii kolejowej nr 1, nazywanej "wiedenką", m.in. zrewitalizowały odcinek Koluszki – Częstochowa. W 2014 r. zakończyła się modernizacja trasy między Zawierciem i Dąbrową Górniczą Ząbkowicami; przygotowania w terenie do modernizacji ostatniego odcinka tej linii między Częstochową i Zawierciem rozpoczęły się w ubiegłoroczne wakacje.(PAP)

Foto: PKP PLK

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

21 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 12.2µg/m3 PM2.5: 10.8µg/m3