
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie i przebudowę peronów w stacji Zawiercie. Wartość zadania to ponad 90 mln zł ze środków budżetowych. Prace zaplanowano do IV kwartału 2024 roku.
Na stacji Zawiercie zaplanowano wymianę płyt na peronach oraz budowę dwóch poczekalni otwartych z ławkami dla pasażerów. Peron przy budynku dworca zostanie wydłużony w kierunku przejścia podziemnego i skrócony od strony nastawni (zachowana zostanie jego długość 400 m). Wykonany będzie chodnik prowadzący do peronu od ul. Grunwaldzkiej i Spacerowej.
Prace w rejonie stacji Zawiercie obejmą również montaż nowych komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które zastąpią obecne urządzenia przekaźnikowe. Nowoczesne urządzenia srk odpowiadają za bezpieczne prowadzenie pociągów i wspierają codzienną pracę dyżurnych ruchu. Kolejarze będą kierować ruchem z nowego budynku nastawni. Do współpracy z systemami cyfrowymi przystosowany zostanie układ torów i sieć trakcyjna na stacji, a także sieć i urządzenia telekomunikacyjne oraz elektroenergetyczne. Konieczna jest m.in. budowa sygnalizatorów świetlnych, instalacja elektrycznych napędów zwrotnicowych i systemów kontroli odpowiadających za przekazywanie informacji o położeniu i stanie urządzeń sterowania ruchem do dyżurnych ruchu.
Zamontowanych zostanie także 10 nowych rozjazdów wyposażonych w system elektrycznego ogrzewania - gwarantujący sprawny ruch w warunkach zimowych, a także ok. 2 km torów i ok. 10 km sieci trakcyjnej. Zaplanowano wzmocnienie podtorza i stabilizację torów objętych przebudową oraz budowę odwodnienia.
Stacja Zawiercie jest ważna w ruchu regionalnym, krajowym i międzynarodowym oraz towarowym. Przebiega przez nią kilka linii kolejowych: Częstochowa – Zawiercie – Katowice (LK 1), Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (CMK, LK 4), Tarnowskie Góry – Zawiercie (LK 182), Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (LK 160, 186) i łącznica 705 w stacji.