
3 listopada, pozostając w atmosferze zadumy, Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta zaproszą publiczność na wieczór wielkich dzieł, skłaniających do refleksji. Podczas koncertu, który rozpocznie się o godz. 19:00 zabrzmi niezwykle przejmujące oratorium Canticum puerorum Eugeniusza Knapika oraz słynne Requiem d-moll Gabriela Faurégo, a w obu punktach programu filharmonikom towarzyszyć będą znakomici soliści: Joanna Freszel i Mariusz Godlewski.
Koncert rozpocznie wspaniałe Requiem d-moll Gabriela Faurégo. Pozaziemskie życie Fauré wyobrażał sobie jako harmonijne i spokojne, w miejscu podobnym do znanych z antycznych mitów Pól Elizejskich. Dlatego też wizja tego, co następuje po śmierci nie objawia się w jego kompozycji w sposób dramatyczny i tragiczny – jest raczej wyrazem lirycznego odpoczynku, „absolutnego snu”. Jego Requiem nie brakuje jednak właściwej dla mszy żałobnej powagi, wyważonego patosu, ale przede wszystkim przyświeca mu atmosfera zadumy. Kompozycja ucieleśnia słowa, które kiedyś wypowiedział: „Sztuka, muzyka powinna nas wzruszać”.
Canticum puerorum, oratorium na sopran, baryton oraz chór i orkiestrę symfoniczną Eugeniusza Knapika, jest kompozycją poświęconą pamięci polskich dzieci wywiezionych na Syberię. Stąd też wziął się sam tytuł dzieła, który w tłumaczeniu brzmi: Śpiew dzieci. Składa się ono z pięciu części, które swoje tytuły czerpią z wierszy Krzysztofa Koehlera, napisanych specjalnie na potrzeby tego oratorium. Inspiracją do stworzenia tej kompozycji była historia pewnej rodziny, wywiezionej w 1940 roku na Syberię – dzieci, które po stracie rodziców i rodzeństwa, opuszczają miejsce tragicznych zdarzeń. Jest to więc droga przez zetknięcie z obliczem śmierci, aż po nadzieję na wolność. Joanna Freszel i Mariusz Godlewski, których usłyszymy w partiach solowych, byli także pierwszymi wykonawcami Canticum puerorum w 2016 roku.