Do końca roku zakończą się prace na liniach Chybie-Wisła i Cieszyn-Goleszów

Csm csm kolejesl 621715795b 2467af0af8

Redakcja

2 listopada, 2022

Do końca 2021 roku zakończyć mają się prace na przebudowywanych liniach Chybie-Wisła i Cieszyn-Goleszów - przekazały w piątek PKP Polskie Linie Kolejowe. To jedyna modernizacja infrastruktury kolejowej w woj. śląskim współfinansowana środkami unijnymi z programu regionalnego.

Chodzi o remont 41-kilometrowego odcinka do Wisły Głębiec i odbudowę połączenia Goleszowa do Cieszyna. Dotąd przejazd między Głębcami a Chybiem (na magistrali E65 między Czechowicami-Dziedzicami i Zebrzydowicami) zajmował 75 minut (do Katowic 135 min.). Po zakończeniu wszystkich prac z końcem 2021 r. ma być o 30 minut krótszy.

Przygotowany w poprzednich latach unijny projekt pod nazwą "Rewitalizacja linii nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce" jest jedynym projektem modernizacji infrastruktury kolejowej w Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-20. Inwestycja została ujęta w rządowym Programie dla Śląska.

Umowę na realizację zasadniczej części przedsięwzięcia przedstawiciele PLK i Trakcji PRKiI podpisali w październiku 2019 r.

W piątek zarządca kolejowej infrastruktury przypomniał m.in., że na odcinku przebudowywanej linii od Chybia do Wisły Głębce pociągi kursują już nowym torem między Chybiem i Skoczowem, a podróżni korzystają z nowych lub przebudowywanych peronów.

Na trasie Skoczów – Wisła Głębce pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej (PUN – zespół Potokowej Układki Nawierzchni) układa obecnie tor między Wisłą a Ustroniem (następnie zostaną wykonane prace między Ustroniem a Skoczowem), budowane są też nowe perony. Prace widać m.in. w Goleszowie, Ustroniu, Wiśle Uzdrowisko; powstaje też nowy przystanek Ustroń Brzegi między Ustroniem Zdrojem, a Ustroniem Polaną.

Budowane jest lokalne centrum sterowania w Skoczowie. Przebudowywane są obiekty inżynieryjne, w tym największe: 150-metrowy wiadukt kolejowy w Wiśle Głębce oraz 70-metrowy wiadukt kolejowy w Wiśle Dziechcince.

Prace na jednotorowym szlaku wiążą się z jego zamknięciem; Koleje Śląskie, które obsługują połączenia z Katowic do Wisły Głębiec, zapewniają zastępczą komunikację autobusową na trasach: Skoczów – Wisła Głębce, Skoczów – Goleszów Centrum oraz Skoczów – Cieszyn.

Na odcinku odbudowywanej linii kolejowej nr 191 między Cieszynem i Goleszowem prace obejmują m.in. stację w Cieszynie, gdzie oddano już do ruchu dwa przebudowane perony. Budowane są perony na przystankach Goleszów Górny i Bażanowice. Przystanek Cieszyn Mnisztwo będzie miał zmienioną lokalizację i nazwę - na Cieszyn Uniwersytet. Między Cieszynem i Goleszowem prowadzona jest wymiana toru i sieci trakcyjnej. Na przejazdach kolejowo-drogowych montowane są urządzenia zabezpieczające i układana nawierzchnia.

Umowę na dofinansowanie z RPO remontu linii do Wisły i Cieszyna (273,5 mln zł do projektu RPO szacowanego na 432 mln zł) podpisano w październiku ub. roku. PKP PLK wybrały następnie wykonawców poszczególnych prowadzonych tam obecnie łącznym kosztem 647 mln zł prac i przy współpracy z samorządem województwa zapewniły finansowanie.(PAP)

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

-1 o

katowice

Cóż... Bywało lepiej.

PM10: 17.5µg/m3 PM2.5: 15.8µg/m3