Dążymy do tego, aby w krótkiej perspektywie czasowej uruchomić powszechne wsparcie dziecka z niepełnosprawnościami i jego rodziny na wczesnym etapie jego rozwoju; przygotowujemy centra dziecka i rodziny - poinformował minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
Minister edukacji i nauki uczestniczył w wideokonferencji naukowo-metodycznej pt. "Szkoła dostępna dla wszystkich uczniów. Przygotowanie kadr do edukacji włączającej - wyzwania, możliwości, bariery".
"Wszyscy jesteśmy równi w godności osoby ludzkiej, ta godność jest źródłem wszystkich naszych wolności i praw. Ta równość w godności nie zależy w ogóle w najmniejszym stopniu od tego, czy jesteśmy wysocy, czy niscy, czy jesteśmy przy tuszy, czy może nie, czy jesteśmy pełnosprawni, czy też mamy niepełnosprawności ograniczające nam nasze życie. Ta równość w godności jest dla wszystkich i godność jest równa dla wszystkich osób" - powiedział Czarnek, otwierając konferencję.
Jak mówił, trzeba wychodzić z tego punktu. "Musimy, jako państwo, robić wszystko, co jest możliwe, jest w zasięgu naszych możliwości organizacyjnych, finansowych, żeby z uwagi na tę równość w godności wychodzić naprzeciw oczekiwaniom dzieci i młodzieży, osobom z niepełnosprawnościami, a także naprzeciw oczekiwaniom rodzin tych dzieci i młodzieży, tak, by umożliwić im szczęśliwe życie pomimo niepełnosprawności" - wskazał minister. "To jest oczywiste" - podkreślił.
Zwrócił uwagę, na to, że są różne niepełnosprawności, ale w odpowiedzi na każdy rodzaj ograniczenia, jaki się wiąże z niepełnosprawnością, trzeba podejmować stosowne działania.
Cieszę się, że w Polsce mamy sytuację, że 70 proc. uczniów (z niepełnosprawnościami - PAP) objętych jest dzisiaj edukacją włączającą de facto, oni uczą się w szkołach wraz ze swoimi rówieśnikami cieszącymi się zdrowiem”
Mówiąc o pozostałych 30 proc. uczniów z niepełnosprawnościami, zauważył, że można ten wynik odczytać tak, że "są to uczniowie, do których jeszcze nie dotarliśmy", ale także tak, że "te 30 proc. kształci się w edukacji specjalnej i kształci się na wysokim poziomie, ale może na wyższym".
"Trzeba teraz znaleźć taki model, w którym rzeczywiście przygotowanie kadry w szkołach, przygotowanie samych placówek oświatowych, co jest niezwykle ważne, przygotowanie również środowiska szkolnego spowoduje, ze to włączenie do edukacji będzie na wyższym poziomie z jedną bardzo ważną uwagą: to rodzice decydują o tym, gdzie uczy się ich dziecko, które ma niepełnosprawności, oraz ze specjalistami, którzy potrafią te niepełnosprawności rozpoznać, zdiagnozować i podpowiadając rodzicom wskazać, które miejsce dla ich dziecka i dla nich samych było by najlepsze" - zaznaczył Czarnek.
Jednocześnie podkreślił, że obowiązkiem państwa jest przygotowanie systemu, w którym przyjęcie wszystkich, który będą chcieli i będą mogli w edukacji włączającej uczestniczyć, było możliwe.
W tym celu dążymy do tego, aby w krótkiej perspektywie czasowej uruchomić powszechne wsparcie dziecka z niepełnosprawnościami na wczesnym etapie jego rozwoju, by jeszcze przed szkołą, przez te kilka lat, gdy będzie poza systemem edukacji, praca z tym dzieckiem, rehabilitacja dziecka i opieka nad nim, nad całą rodziną, spowodowała jak najlepsze przygotowanie do edukacji włączającej. Centra dziecka i rodziny, które przygotowujemy, będą odpowiedzią na to”
Tematem konferencji jest przygotowywanie nauczycieli do edukacji włączającej w Europie. Jest ona skierowana do przedstawicieli uczelni, placówek doskonalenia nauczycieli, dyrektorów i nauczycieli przedszkoli, szkół, a także pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Organizatorami konferencji są Minister Edukacji i Nauki oraz Instytut Badań Edukacyjnych. (PAP)