Bytomska wąskotorówka pojedzie po nowych torach. Kolejny odcinek trasy przejdzie modernizację

D4 N 1422 kopia

Redakcja

21 listopada, 2022

W ramach zwycięskiego projektu Bytomskiego Budżetu Obywatelskiego „Kolej Nieco Większych Prędkości vol. 2” ponad 550-metrowy odcinek kolei wąskotorowej w Bytomiu - Suchej Górze przejdzie modernizację.

Remont torowiska zgodnie z umową, którą 29 września podpisało miasto z wykonawcą zostanie zrealizowany jeszcze w tym roku, a jego całkowity koszt to 499 tys. zł.

- Kolej wąskotorowa to jedna z naszych największych atrakcji turystycznych, jednak wymaga sporych nakładów finansowych. Miasto jako współwłaściciel i właściciel części taboru oraz członek Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych wspiera kolej dotacjami, współfinansuje przewozy dla dzieci i młodzieży oraz modernizację infrastruktury -mówi wiceprezydent Michał Bieda.

Roboty kolejowe będą prowadzone tak, aby nie zakłócać rozkładu jazdy, jednak w przypadku wymiany dłuższego odcinka torowiska może nastąpić czasowe wstrzymanie kolejowego na remontowanym odcinku.

Naprawa 550 mb torowiska kolejowego to kolejna już inwestycja w infrastrukturę Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W 2020 roku zrealizowany został remont 1160 metrów linii kolei wąskotorowej, którą kursuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim. Koszt całej inwestycji wyniósł wówczas 834 tys. zł, z czego 769 tys. zł to dofinansowanie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Z kolei w grudniu 2021 roku po trwającym blisko rok gruntownym remoncie kotła, oddana do eksploatacji została lokomotywa parowa „Ryś” pochodząca z 1950 roku. Przypomnijmy, że w 2019 roku pozyskało ją Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, a gmina zakupiła za 140 tys. zł udziały w prawie własności do lokomotywy, co umożliwiło przeprowadzenie jej remontu.

W 2022 roku Gmina Bytom dla Górnośląskich Kolei Wąskotorowych pozyskała z czterech kopalń: z oddziału KWK „Makoszowy” w Zabrzu, oddziału KWK „Centrum” w Bytomiu, oddziału Kopalni Węgla Kamiennego w Całkowitej Likwidacji /była KWK „Kazimierz-Juliusz” w Sosnowcu”/ oraz KWK „Wieczorek” w Katowicach, 42 elementy taboru kolejowego i infrastruktury torowej, na które składają się: lokomotywy, wozy urobkowe, wozy średnie do transportu materiałów, wagony podsadzkowe, platformy WOZ, wagon cysterny oraz wóz do transportu butli technicznych, a także napęd zwrotnicowy ręczny i elektryczny, puszki kablowe, tory kolejowe oraz pręty nastawcze.

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

-1 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 16.1µg/m3 PM2.5: 14.7µg/m3