Bytom pozyskał 8,1 mln zł dofinansowania na przebudowę ulicy Piekarskiej

Ulica Piekarska w Bytomiu 2

Redakcja

26 października, 2022

Jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Bytomiu - przebudowa ulicy Piekarskiej o długości 1,3 km to kolejna inwestycja, na jaką miasto pozyskało środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Na liście zadań wieloletnich ujęte zostało również dofinansowanie, jakie gmina pozyskała w ubiegłym roku na trwającą przebudowę ulicy Nawrota i Smolenia w kwocie 1,1 mln zł.

Pozyskaliśmy ponad 8 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przebudowę ulicy Piekarskiej. Nie jest to oszałamiająca kwota - takie miasta, jak Bytom zdegradowane wieloletnią eksploatacją górniczą, powinny otrzymywać większe kwoty dofinansowań do realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Mimo to, cieszę się z dofinansowania i dziękuję za zaangażowanie radnemu Maciejowi Bartkowowi i wiceprezydentowi Michałowi Biedzie, którzy brali udział w procesie pozyskania środków na przebudowę Piekarskiej ”

mówi prezydent Mariusz Wołosz.

Jaki będzie zakres inwestycji?

Ulica Piekarska zostanie przebudowana na całej długości - od skrzyżowania z ul. Sądową aż do przystanku tramwajowego po północnej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich. Modernizacją objęte zostanie torowisko od przystanku Bytom Powstańców Śląskich wzdłuż ul. Piekarskiej wraz z rozjazdem na skrzyżowaniu z ul. Sądową i dalej wzdłuż ul. Sądowej do jej skrzyżowania z ul. Powstańców Warszawskich włącznie z rozjazdem torowym. To niespełna 2-kilometrowy fragment linii tramwajowej w całości wbudowanej w jezdnię.

Torowisko wykonane zostanie w prefabrykowanych płytach torowych oraz na płycie betonowej wykonanej na miejscu, ze sprężystym mocowaniem szyn w komorach za pomocą mas poliuretanowych. Na etapie prac ziemnych wykonane zostaną roboty przezbrojeniowe sieci podziemnych kolidujących z zakresem torowym. Posadowione zostaną nowe słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe, rozwieszona nowa sieć trakcyjna, zastosowane zostaną elektrycznie sterowane i ogrzewane zwrotnice oraz smarownice, nowe systemy sterowania, nowe elementy układu zasilania oraz wybudowane zostaną nowe platformy przystankowe, w tym także tzw. przystanki wiedeńskie. Na końcowym przystanku linii nr 38, czyli przystanku Bytom Powstańców Śląskich, powstanie dwutorowa krańcówka z torem odstawczym.

Zakres miejski inwestycji obejmie gruntowną przebudowę chodników i peronów przystankowych, jezdni, miejsc postojowych, wybudowanie ścieżki rowerowej a także przebudowę kolidujących instalacji podziemnych. Przebudowana ul. Piekarska ma być dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - osób niedowidzących oraz z trudnościami w poruszaniu się. Nowe perony będą peronami wyniesionymi - tak, aby ułatwić pasażerom łatwe wsiadanie do tramwaju, zwłaszcza historycznego wagonu typu N, który obok nowoczesnego tramwaju niskopodłogowego będzie nadal obsługiwał linię nr 38.

Oprócz tego, przebudowane zostanie oświetlenie uliczne, powstanie jednokierunkowa ścieżka rowerowa na odcinku od skrzyżowania z ul. Wrocławską do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego oraz uporządkowane będzie parkowanie wzdłuż całej ul. Piekarskiej. Między ul. Wrocławską a ul. Piłsudskiego ma zostać wykonany przy użyciu kostki ciętej, płomieniowanej z uwagi na reprezentacyjny charakter fragmentu ulicy. W zakresie BPK jest przebudowa sieci wodociągowej.

 

Źródło: UM Bytom

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

-2 o

katowice

Jakość powietrza jest średnia.

PM10: 50.1µg/m3 PM2.5: 43.7µg/m3