Czeladź. Bubel za miliony złotych? Tak twierdzą rowerzyści. GZM prowadzi kontrolę

Sciezki rowerowe w Czeladzi222
Kastelik

Szymon Kastelik

11 czerwca 2020

"Ukradłem z profilu Burmistrza Czeladzi Zbigniewa Szaleńca świeże fotki z postępów prac przy budowie dróg rowerowych przy ul. Szpitalnej. Przyznam fotki są lepsze niż moje... Lepiej ukazują jakie babole nasadziła Czeladź" - czytamy na profilu facebookowym Dąbrowski Rowerzysta Miejski prowadzonym przez jednego z blogerów rowerowych. Dziś okazuje się, że miastu grozi nawet zwrot środków z tytułu niewłaściwego wykonania inwestycji!

Inwestycja warta 35 milionów złotych zamiast zwolenników zyskuje z każdym dniem coraz większą liczbę sceptyków. Czy uda się jeszcze coś zmienić w największej inwestycji rowerowej w mieście?

- W końcu możemy ruszać z budową ścieżek rowerowych, bo niektóre miasta już nam trochę w tym zakresie uciekły. Nikt jednak w Zagłębiu nie otrzymał takich środków jak my. Mamy więc szansę nie tylko dogonić, ale także przegonić pod tym względem naszych sąsiadów i Czeladź szybko stanie się, co zapowiadałem już wiele lat temu, mekką dla rowerzystów. Teraz przed nami żmudne przetargi i do roboty – z radością informował tuż przed startem inwestycji Zbigniew Szaleniec, burmistrz Czeladzi.

Faktycznie miasto ruszyło do prac w wielu miejscach rozkopując stare chodniki, a także drogi, które dzięki środkom z Unii Europejskiej miały zyskać nowy blask, jakość i stać się przyjazne zarówno dla pieszych jak i rowerzystów. Miały, bo teraz gdy inwestycja nabiera już realnych kształtów okazuje się, że sporo uwag do samego wykonania ścieżek rowerowych oraz zastosowanych przy nich rozwiązaniach mają przedstawiciele stowarzyszeń rowerowych oraz zwykli użytkownicy dwóch kółek. 

Powiem szczerze, że nie wiem czy płakać czy się śmiać - komentuje jeden z uczestników dyskusji w internecie.

Jedno wielkie dziadostwo, już kiedyś Czeladź słynęła ze ścieżki rowerowej po schodach, wówczas Burmistrz Mrozowski mówił, że jedne schody nie robią tragedii bierzesz rower na plecy i idziesz. Myślę, że mogą te ścieżynki nazwać "Szalony szlak rowerowy" - pisze w komentarzu pod dyskusją kolejny z rowerzystów.

Nie konsultowaliśmy realizacji tego projektu z miejskimi stowarzyszeniami rowerowymi ponieważ na terenie naszego miasta nie funkcjonują tego typu podmioty. Pragniemy jednak podkreślić, że budowa jest realizowana w oparciu o wszelkie niezbędne zgody, które zostały uzyskane od Powiatowego Zarządu Dróg w Będzinie. Ponadto konsultowaliśmy się z policją, która pozytywnie zaopiniowała projekt w zakresie bezpieczeństwa drogowego - podkreśla rzecznik prasowy miasta Czeladź, Jakub Kubasik.

Żarliwa dyskusja dotyczy nie tylko samego wykonania inwestycji, która zdaniem wielu użytkowników oraz autora profilu Dąbrowski Rowerzysta Miejski, są źle wykonane i zagrażają zarówno przyszłym użytkownikom ścieżek jak i pieszym, którzy poruszają tuż obok. Poza wskazywanymi, zdaniem rowerzystów błędami oraz wykonaniem niezgodnym z prawem, miastu oraz wykonawcy oraz projektantowi zarzuca się także coś jeszcze.

Jest coś takiego jak tzw. "dobre praktyki" pojęcie znane w każdym dużym mieście to znaczy jest to zbiór rozwiązań, które nie są ujęte w żadnym rozporządzeniu ani w żadnej ustawie, ale wynikają z dbałości inwestora o kwestie bezpieczeństwa i komfortu użytkownika ruchu. - podkreśla śledzący ścieżki rowerowa w całym województwie Dąbrowski Rowerzysta Miejski.

Okazuje się, że interwencja samych mieszkańców oraz osób, które śledzą przebieg prac nabrała formalnych kształtów i została zgłoszona do Metropolii GZM, która ma się sprawie przyjrzeć. 

Sprawa Metropolia GZM vs Miasto Czeladź jest w toku, będą zmiany w geometrii dróg rowerowych w tym mieście i nadal aktualna jest kwestia zwrotu dotacji z kasy miasta do GZM!!! - czytamy w jednym z ostatnich wpisów na stronie Dąbrowskiego Rowerzysty Miejskiego.

Obecnie prowadzimy rozmowy z przedstawicielami GZM w sprawie realizacji budowy ścieżek rowerowych w naszym mieście. W ubiegłym tygodniu odbyliśmy spotkanie, podczas, którego przedstawiciele miasta i Metropolii wymienili się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi tej inwestycji - potwierdza Kubasik,

Przeprowadzono rozmowy z wykonawcą, przedstawicielami urzędu miasta oraz dokonano wizji lokalnej- dokonano objazdu tras. Obecnie formułowane są wnioski, które zostaną przekazane stronom do zapoznania się i zajęcia stanowiska - przekazał nam Witold Trólka z biura prasowego GZM.

Pozostajemy w stałym kontakcie z Metropolią GZM dlatego sądzimy, że uda nam się wypracować konsensus zadowalający zarówno władze naszego miasta jak i Metropolii - zaznacza rzecznik miasta.

Za kilkanaście dni mają być znane wyniki kontroli, która jak się dowiedzieliśmy może nakazać miastu poprawienie tych tras. W najgorszym razie miasto będzie musiało zwrócić kwotę dotacji. 

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

13 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 7.2µg/m3 PM2.5: 6.4µg/m3