Rozbudowę ponad 2,5-kilometrowego odcinka torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Chorzowskiej w Świętochłowicach przygotowuje samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. W przetargu na prace dotyczące torowiska linii nr 11 Tramwaje otrzymały dziesięć ofert, w tym część w budżecie.
Wzdłuż ul. Chorzowskiej przebiega odcinek jednej z najstarszych linii tramwajowych na Górnym Śląsku. Od grudnia 1894 r. tramwaje parowe spółki Oberschlesische Dampfstraßenbahn Gesselschaft mit beschränkter Haftung kursowały z Gliwic przez Zabrze, Chebzie (dziś dzielnica Rudy Śląskiej), Lipiny, Piaśniki (dziś dzielnice Świętochłowic) i Królewską Hutę (dziś Chorzów) do Bytomia.
Obecnie część tamtego historycznego połączenia – między Katowicami, Chorzowem i Chebziem - obsługuje linia nr 11 Tramwajów Śląskich. Jednotorowe odcinki obecnego połączenia linii nr 11 Katowice-Chebzie przebiegają przez Chorzów, Świętochłowice i Rudę Śląską. W Chorzowie trwają już prace wzdłuż tamtejszej ul. 3 Maja, zakładające m.in. rozbudowę całego fragmentu jednotorowego wydzielonego torowiska w tym mieście do dwóch torów.
Czytaj także: Remontują linię tramwajową - utrudnienie dla kierowców
Dalszą część tych prac, na terenie Świętochłowic, Tramwaje Śląskie zamawiają w obecnym przetargu. Jak zaznaczono, roboty obejmą ok. 5,3 kilometra toru pojedynczego wraz z siecią trakcyjną. Ich zakres ograniczają ulice - od ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej do skrzyżowania ul. Chorzowskiej z ul. Bytomską w Świętochłowicach.
Termin składania ofert biegł od początku września br. do końca ub. tygodnia. Jak wynika z informacji na platformie zamówień publicznych Tramwajów Śląskich, zgłosiło się 10 wykonawców. Przy budżecie zamówienia określonym na 40,8 mln zł brutto, zaproponowane ceny mieszczą się w przedziale 36,5-54,5 mln zł brutto.
Tramwaje Śląskie prowadzą zadanie w ramach projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Cały składający się z trzech etapów projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych (ok. 1,1 mld zł brutto; przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania). Zakłada remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 tramwajów.
TŚ należą do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. - Sosnowiec, ponad 9,5 proc. - Bytom, a po ponad 8 proc. - Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcami są: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie i Świętochłowice.(PAP)