Raport GZM: Ścieżki rowerowe w Czeladzi z błędami! Co na to miasto?

Sciezki rowerowe w Czeladzi222

Redakcja

25 czerwca 2020

Przekazaliśmy miastu Czeladź wnioski z audytu budowy dróg rowerowych, na które miasto pozyskało dofinansowanie z budżetu Górnośląsko- Zagłębiowskiej Metropolii w latach 2019 oraz 2020. Warunkiem przyznania wsparcia była zgodność zastosowanych rozwiązań ze standardami i wytycznymi kształtowania infrastruktury rowerowej - poinformował nas Witold Trólka z biura prasowego GZM.

Temat nagłośniony w ostatnim czasie przez jednego z przedstawicieli stowarzyszenia rowerowego z Dąbrowy Górniczej wraca niczym bumerang. Wykonanie ścieżek rowerowych w Czeladzi nie podoba się wielu jego przyszłym użytkownikom. 

Czeladź. Bubel za miliony złotych? Tak twierdzą rowerzyści. GZM prowadzi kontrolę

Jest coś takiego jak tzw. "dobre praktyki" pojęcie znane w każdym dużym mieście to znaczy jest to zbiór rozwiązań, które nie są ujęte w żadnym rozporządzeniu ani w żadnej ustawie, ale wynikają z dbałości inwestora o kwestie bezpieczeństwa i komfortu użytkownika ruchu. - podkreśla śledzący ścieżki rowerowa w całym województwie Dąbrowski Rowerzysta Miejski.

Brak dobrych praktyk nie jest jak się okazuje najważniejszym zarzutem kierowanym pod adresem wykonawcy i projektanta tej inwestycji wartej ponad 30 milionów złotych. Sporo dyskusji wywołują też prawne rozwiązania zastosowane w Czeladzi. 

Obecnie prowadzimy rozmowy z przedstawicielami GZM w sprawie realizacji budowy ścieżek rowerowych w naszym mieście. W ubiegłym tygodniu odbyliśmy spotkanie, podczas, którego przedstawiciele miasta i Metropolii wymienili się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi tej inwestycji - przekazywał nam kilka tygodni temu Jakub Kubasik, rzecznik czeladzkiego magistratu.

Przeprowadzono rozmowy z wykonawcą, przedstawicielami urzędu miasta oraz dokonano wizji lokalnej- dokonano objazdu tras. Obecnie formułowane są wnioski, które zostaną przekazane stronom do zapoznania się i zajęcia stanowiska  podkreślał Witold Trólka z biura prasowego GZM.

Wnioski już są. Zgodnie z informacją jaką uzyskaliśmy od GZM, uwagi przekazane już zostały do osób odpowiedzialnych za tę inwestycję. Metropolia w swoim raporcie przekazała następujące uwagi:

Do głównych błędów przy realizacji inwestycji należą:
 
Geometria dróg- zbyt ostre łuki zarówno na przebiegu trasy jak i przed przejściem dla pieszych. To ostanie rozwiązanie zostało wprowadzone celowo, by zwolnić tempo jazdy. Tymczasem jest to niezgodne ze Standardami. Niebezpieczne odgięcia na skrzyżowaniach.

Jak czytamy w raporcie GZM, aby inwestycja była wykonana zgodnie ze standardami i wytycznymi kształtowania infrastruktury rowerowej dotyczących łuków poziomych na drogach dla rowerów, „na łukach poziomych o promieniu mniejszym niż 20 m należy wprowadzać poszerzenia przekroju poprzecznego drogi dla rowerów o minimum 30% na całej długości łuku. Przesuwanie osi drogi dla rowerów należy wykonywać w łagodny sposób na długości L=4xB, gdzie B to odległość przesunięcia osi drogi dla rowerów. Poprawnie wykonane przesunięcie osi drogi dla rowerów przedstawia Schemat 4."

Takich miejsc w Czeladzi jest kilka i co istotne jak czytamy w wytycznych GZM drogę dla rowerów oraz przejazd dla rowerzystów należy prowadzić równolegle do jezdni, wzdłuż której są wyznaczone, tj. na przedłużeniu drogi dla rowerów.

To nie wszystko, zgodnie z wytycznymi Metropolii  „Prędkość i przyśpieszenie roweru są limitowane siłą ludzkich mięśni stąd też rower jako pojazd powinien być uważany za powolny środek transportu, którego nie wolno dodatkowo spowalniać np. przez elementy uspokojenia ruchu."

Te wytyczne zdają się zbijać argumentację burmistrza Zbigniewa Szaleńca, który w licznych dyskusjach w mediach społecznościowych, twierdził, że zakręty i łuki - obecne nawet na prostych odcinkach chodnika - mają na celu uzyskanie rekreacyjnego, rodzinnego charakteru inwestycji oraz uniknięcie sytuacji, w których rowerzyści będą poruszać się po nich zbyt szybko. Raport wskazuje jasno, że takie praktyki są niezgodne z wytycznymi Metropolii, która finansuje tę inwestycję w znacznej części.  

Problemem jak się okazuje jest także niewłaściwa organizacja ruchu na niektórych ciągach pieszo -rowerowych. Chodzi o miejsca w, których rowerzysta chce jechać prosto a mimo to musi przekraczać jezdnię.

Przykład ulica Borowa:
Ze względu na liczną zabudowę ulicy Borowej oraz realizację ciągów mieszanych pieszo-rowerowych zlokalizowanych na przemian po obu stronach drogi ulicy Borowej w nawierzchni z kostki betonowej, należy zrezygnować z oznakowania dróg rowerowych z ciągiem pieszym i wprowadzić ruch rowerowy na zasadach ogólnych wraz z elementami uspokojenia ruchu drogowego.

Raport i spostrzeżenia metropolii zostały przekazane do magistratu. Teraz zadaniem miasta Czeladzi będzie ustosunkowanie się do wniosków GZM. 

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

6 o

katowice

Słaba jakość powietrza!

PM10: 72.1µg/m3 PM2.5: 65.5µg/m3