Podczas konsultacji społecznych w sprawie przedłużenia ul. Bocheńskiego na południe, prawie 90% uczestników konsultacji zagłosowało na warianty 1 lub 2. Dodatkowo, mieszkańcy wskazywali, że optymalnym przebiegiem tej drogi byłby ślad łączący oba te warianty.
W ramach konsultacji do Urzędu Miasta wpłynęły 2022 prawidłowo wypełnione ankiety. Najwięcej głosów (51 proc.) zdobył wariant 2, którego przebieg obejmuje wytyczenie trasy od planowanego ronda na skrzyżowaniu ul. Bocheńskiego z ul. Załęska Hałda do przekroczenia linii kolejowych nr 171 i nr 141. I dalej poprzez obszar w rejonie ul. Brygadzistów 26 i tereny leśne Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach, a następnie od wiaduktu kolejowego trasa zostałaby wytyczona do skrzyżowania ul. Kijowskiej z ul. Wybickiego.
Aż 90% uczestników konsultacji wybrało warianty 1 lub 2, ponadto opinie, że lepszym rozwiązaniem byłoby połączenie tych dwóch wariantów, przesłali do nas mieszkańcy. Podobne wnioski kierowały do nas PGL Lasy Państwowe Nadleśnictwo Katowice oraz RJP nr 6 Ligota – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Nowy wariant zakłada przebieg drogi od planowanego ronda na skrzyżowaniu ul. Bocheńskiego z ul. Załęska Hałda poprzez obszar w rejonie skrzyżowania ul. Brygadzistów z ul. Dobrego Urobku. Dalej po terenie dawnej linii kolei piaskowej, terenami leśnymi Rejonowej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach, przez linie kolejowe nr 171 i nr 141 (przekroczenie górą w formie wiaduktu) i do skrzyżowania ul. Kijowskiej z ul. Wybickiego.
– Zaletami tego wariantu jest wykorzystanie dla prowadzenia trasy przedłużenia ul. Bocheńskiego terenów dawnej linii kolejowej oraz dzięki poprowadzeniu drogi po krawędzi terenów leśnych, znaczne zmniejszenie zakresu wycinki drzew w stosunku do wybranego przez mieszkańców w ramach konsultacji wariantu 2 – mówi Katarzyna Staś, naczelnik wydziału rozwoju miasta w katowickim Urzędzie Miasta. Wariant alternatywny zakłada również odsunięcie śladu drogi od terenów ogrodów działkowych przy ul. Hadyny.
Dla zadania „Przedłużenie ul. Bocheńskiego w kierunku dzielnicy Ligota-Panewniki" w budżecie miasta oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej zabezpieczone zostały środki finansowe na opracowanie dokumentacji projektowej w latach 2022-2024. Szacunki pokazują także, że koszt całej inwestycji w nowym wariancie (ok. 86 mln zł) będzie niższy niż w wariancie 2, który podczas przeprowadzonych konsultacji społecznych cieszył się największą popularnością.
Głównym założeniem przedłużenia ul. Bocheńskiego jest usprawnienie komunikacji Ligoty i Panewnik z centrum Katowic, w tym także komunikacji pieszej, rowerowej oraz transportu publicznego w tym rejonie.
Źrodło: UM Katowice