W sobotę rano służby techniczne PKP Polskich Linii Kolejowych zamierzają przywrócić ruch pociągów na szlaku Chorzów Stary – Chorzów Miasto. Wiąże się to z zakresem prac koniecznych do wykonania po poniedziałkowym wypadku, będącym skutkiem próby kradzieży sieci.
Linią kolejową, noszącą w tym miejscu numer 131 i będącą początkowym odcinkiem tzw. magistrali węglowej, kursują – poza licznymi pociągami towarowymi – osobowe składy Kolei Śląskich łączące Katowice z Bytomiem, Tarnowskimi Górami, Lublińcem i Kluczborkiem (część tych pociągów z Katowic jedzie dalej, do Oświęcimia).
Do wypadku doszło w poniedziałek wieczorem. Na czoło pociągu pasażerskiego relacji Tarnowskie Góry - Katowice (skład typu EN57AKŚ) przewrócił się słup trakcji kolejowej. Nie było osób poszkodowanych, a pasażerowie kontynuowali podróż podstawionym przez przewoźnika autobusem. Wskutek wypadku uszkodzone zostały cztery tzw. półbramki sieci trakcyjnej oraz 400 metrów sieci.
We wtorek rano Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego w Katowicach podało, że "pomiędzy stacjami Chorzów Miasto, a Chorzów Stary, na skutek próby kradzieży trakcji elektrycznej, doszło do jej zerwania i przechylenia słupów trakcyjnych". Od poniedziałkowego wieczora między Bytomiem a Chorzowem kursuje zastępcza komunikacja autobusowa, a na miejscu awarii pracują pociągi sieciowe.
Jak przekazała PAP w środę Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK, służby techniczne nieustannie pracują, by jak najszybciej usunąć awarię sieci trakcyjnej i przywrócić ruch kolejowy między Chorzowem Batorym, a Bytomiem.
Wczoraj po południu lokomotywa spalinowa ściągnęła uszkodzony skład. Rozpoczęła się naprawa sieci. Na miejscu pracują specjalne pociągi. Przygotowują fundamenty nowych konstrukcji i dowożą materiał. Konieczne było wykorzystanie specjalistycznego sprzętu do drążenia fundamentów pod nowe konstrukcje sieci trakcyjnej
Dodała, że zespół pociągu sieciowego dokonuje przeglądu stanu sąsiednich konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej. Roboty prowadzone są w trudnych warunkach, w miejscu, w którym tory położone są w przekopie, a obok znajdują się mury oporowe. Na miejscu pracuje największa możliwa liczba zespołów. Jeszcze we wtorek przywrócenie ruchu zapowiadano na czwartek.
Ocena zakresu i czasu prac – dokonana po usunięciu uszkodzonego składu i rozpoczęciu prac ziemnych, wymagała aktualizacji terminu zakończenia robót. Przywrócenie ruchu po naprawie sieci nad dwoma torami planowane jest w sobotę rano
Jak wynika z informacji Kolei Śląskich, opóźnienia, spowodowane wprowadzeniem zastępczej komunikacji autobusowej między Bytomiem a Chorzowem Batorym, dotyczą m.in. pociągów kursujących między Katowicami a Lublińcem i Kluczborkiem (wskutek oczekiwania na zastępcze autobusy w Bytomiu lub Chorzowie).
Informacje o utrudnieniach oraz opóźnieniach pociągów Kolei Śląskich dostępne są na stronie internetowej https://www.kolejeslaskie.com/category/informacje/ oraz na infolinii przewoźnika pod numerem telefonu 32 428 88 88.
(PAP)