Trwa przebudowa hali peronowej dworca kolejowego w Bytomiu. Modernizacja dworca rozpoczęła się od wyburzenia pierwszego peronu, zwanego peronem polskim. We wtorek 25 października Łukasz Konarzewski, Śląski Wojewódzki Konserwator Zabytków razem z zastępcą prezydenta Bytomia Michałem Biedą wzięli udział we wspólnej wizji lokalnej na remontowanym dworcu.
"Bytomski Dworzec jest dla nas bardzo ważny, pomimo, że miasto nie jest jego właścicielem. Dlatego, już jakiś czas temu zwróciliśmy się do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o spotkanie w tej sprawie" - mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda.
"We wtorek wspólnie wizytowaliśmy przebudowę hali peronowej i likwidowany pierwszy peron. Likwidowany zgodnie z uzgodnionym z WKZ projektem. Chcąc zachować historyczne elementy likwidowanego peronu - balustrady oraz nitowaną konstrukcję wsporczą, będziemy wnioskować o ich przeniesienie na inny peron i wykorzystanie jako świadka historii" - podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.
W ramach przebudowy hali peronowej dworca PKP przywrócone zostaną historyczne szklenia na świetliku, frontach oraz ścianie od strony peronu nr 3, hala zostanie przeszklona, zaś nawierzchnia peronów będzie wykonana według historycznego układu „karo”.
Ostateczną decyzję dotyczącą objęcia ochroną historycznych balustrad i nitowanej konstrukcji wsporczej po likwidowanym peronie pierwszym podejmie Wojewódzki Konserwator Zabytków w Katowicach, który może nakazać właścicielowi obiektu, jakim są Polskie Koleje Państwowe, zachowanie tych elementów.
Oprócz prac w hali peronowej bytomskiego dworca PKP, przebudowa obejmie także wiadukt kolejowy w ciągu ul. Zabrzańskiej, Łagiewnickiej i Miarki. Zostaną zachowane fronty konstrukcji stalowych oraz odtworzone powierzchnie ścian i gzymsów z cegły. Z kolei na stacji zostanie przebudowanych ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstanie nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa. Układ torowy w stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem istniejącej nastawni bramowej. Po zakończeniu prac zostanie zwiększona nie tylko przepustowość stacji, ale rozdzielony będzie także ruch towarowy od pasażerskiego.
Źródło: UM Bytom