Bielska fabryka FCA Powertrain Poland została postawiona w stan likwidacji. Jak informują związkowcy, zaplanowane zostały zwolnienia grupowe. Pracę stracić ma prawie pół tysiąca osób.
FCA Powertrain od momentu powstania wyprodukował ponad 7 mln silników. Spółka FCA Powertrain Poland to pierwsza fabryka FCA na świecie, która osiągnęła poziom Gold w World Class Manufacturing.
Już w lutym ubiegłego roku związki zawodowe działające w tym zakładzie informowały o pierwszych masowych zwolnieniach. Wówczas oznaczało to likwidację 300 miejsc pracy. Powodem takiej decyzji było wprowadzenia w Unii Europejskiej regulacji dotyczących zmian emisji spalin silników spalinowych, a także zaplanowany zakaz rejestracji pojazdów z takimi silnikami z końcem 2035 roku. To wpłynęło na ograniczenie produkcji silników w bielskiej fabryce.
Wówczas związkowcom udało się wynegocjować odpowiednie warunki odejścia dla 300 osób. Część pracowników została oddelegowana do innych zakładów Stellantis.
Koniec FCA Powertrain Poland
Ale to była tylko "zapowiedź końca". FCA Powertrain Poland zostało postawione w stan likwidacji, a związkowcy zostali poinformowani o planowych masowych zwolnieniach. Pracę może stracić około 500 osób. Rozwiązanie umów o pracę zaplanowano na okres luty - grudzień 2024.
- Na dziś przewiduje się zakończenie produkcji silników GSE do końca marca, SDE do końca kwietnia, SDE obróbka do końca maja - informuje strona społeczna.
Związkowcy zapowiadają przeprowadzenie negocjacji z dyrektorem Andrzejem Tokarzem, który został likwidatorem spółki. Chcą wynegocjować jak najlepsze warunki zwolnień. Związkowcy przewidują wdrożenie planu dobrowolnych odejść, ustalenie wysokości odpraw i oddelegowanie do innych zakładów Stellantis.
Negocjacje mają ruszyć 9 stycznia.
fot. screen Stellantis w Polsce YouTube