Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Piekarach Śląskich jako pierwsze w Polsce wprowadziło na szeroką skalę system zbierania danych z wodomierzy oparty na komunikacji radiowej.
W 2019 MPWiK w Piekarach Śląskich skończyło wymieniać prawie 6,5 tysiąca wodomierzy. Teraz w domach są wyłącznie wodomierze ze specjalną radiową nakładką, która na bieżąco monitoruje przepływ wody i raz na dobę przesyła dane.
Skończył się więc w Piekarach czas w których ktoś przychodził do domu odczytywać stan licznika. Było to problematyczne dla spółki, która czasem zbyt długo musiała czekać na zapłatę za wodę.
Zdarzało się, że niektórzy mieszkańcy nie byli dostępni dla osób, które spisywały stan licznika lub nie odbierali od nich faktur.
Obecnie, dzięki komunikacji radiowej osobisty kontakt z klientem nie jest konieczny, aby wiedzieć ile dany odbiorca zużył wody.
Wiadomo też, czy próbował „majstrować” przy wodomierzu. I przede wszystkim: przedsiębiorstwo znacznie szybciej widzi też „w systemie” niespodziewanie duży pobór wody, który może oznaczać awarię.
W celu wyeliminowania zakłóceń w transmisji danych zamontowano w mieście 15 anten z wzmacniaczami sygnału.
System ma być pewniejszy i wydajniejszy. Codzienne przysłanie danych pozwoli znacząco ograniczyć straty wody i dokładniejsze kalkulacje cen zakupu.
Celem inwestycji było prowadzenie bieżącego monitoringu wodomierzy, zautomatyzowanie procesów zarządczych, zwłaszcza optymalizacja zarządzania siecią i usprawnianie funkcjonowania spółki”
Kolejną korzyścią płynącą z nowoczesnego systemu odczytu i przesyłu danych, jest możliwość wprowadzenia e-bok, czyli elektronicznego biura obsługi klienta. Uruchomione ono zostało na przełomie roku 2019 i 2020. Piekarzanie po rejestracji mogą otrzymać elektroniczną fakturę oraz szybko ją zapłacić przelewem internetowym.
Wiemy, że wielu klientów oczekiwało takiego ułatwienia już od dawna”
Inwestycja kosztowała niemal 2 mln złotych i została częściowo dofinansowana ze środków unijnych.